Sökning: "sociala gemenskaper"
Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden sociala gemenskaper.
1. “Det kan inte bara hända i en, det måste hända i alla” En studie om hur kunskaper om AKK kan utvecklas genom kollegiala samtal.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att genom kollegiala samtal stärka och utveckla arbetslagets kunskap och medvetenhet kring användandet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan. Som förskollärarastudenter, baserat på de erfarenheter som vi gjort i våra yrkesverksamma liv och genom vår utbildning, ser vi detta som ett viktigt utvecklingsområde för förskolan, då kommunikativa färdigheter är grunden för alla barns möjlighet att delta i såväl sociala gemenskaper, som i lek och demokratiska processer. LÄS MER
2. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER
3. “Ask what you can do for your company” : En studie om Gamestop-sagan: Från social rörelse till brand love
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker den digitala sociala rörelsen som uppstod ur efterdyningarna av den så kallade GameStop-sagan på aktiemarknaden. Spelåterförsäljaren GameStop erhöll en grupp hängivna anhängare på det sociala mediet Reddit. LÄS MER
4. Gemenskaper på Discord : En antropologisk studie om vänskap och tillhörighet online
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Idag finns en oro för att människor som spelar och pratar med andra online är ensamma och att det hämmar deras sociala liv. För att utforska detta undersöker denna studie hur de människor själv ser på den tid de spenderar online och de människor de möter där. LÄS MER
5. Business Model Innovation for Energy Communities : A Cross-Comparative Analysis with the Business Model Canvas in the Swedish energy market
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This thesis undertakes a thorough exploration of business models for energy communities, specifically tailored to the unique requirements of the Swedish energy sector. Its objective is to identify and evaluate global business models for energy communities, focusing on their applicability within Sweden's regulatory, market, and socio-cultural contexts. LÄS MER