Sökning: "sociala identitets- perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sociala identitets- perspektiv.

  1. 1. Skoldebatten om religionskunskapen i Lgr11 : Tolerans för mångfald eller normerande svenskhet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Östblom; [2020]
    Nyckelord :Religionskunskap; Nynationalism; Skolpolitiska aktörer; Social identitetsteori;

    Sammanfattning : Efter att ha gjort en genomgång av religioners representation i Lgr11 stod det klart att kristendomen fått ett betydligt större fokus än andra religioner och livsåskådningar. Genom att undersöka hur den skolpolitiska debatten såg ut vid införandet av nuvarande kursplan i religionskunskap (2010-2011) sökte jag svar på mina forskningsfrågor: Varför ser innehållet i kursplanerna för religion för grundskolan ut som det gör; Vilka aktörspositioner kan urskiljas; Hur har debatten om innehållet i kursplanen mellan de olika aktörspositionerna sett ut; Vilka argument yttras för- och emot att kristendomen ska ha en särställning i svensk religionskunskap samt Hur kan kursplanens utformning förstås utifrån ett social identitets-teoretiskt perspektiv? För att besvara forskningsfrågor utfördes en dokumentanalys av kursplanen i religionskunskap samt en argumentationsanalys av debatten kring kursplansrevideringen 2010. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar av samarbete med elevhälsan. : Faktorer som kan underlätta eller försvåra samarbete.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maja Johansson Gaimer; [2017]
    Nyckelord :Student health care teams; multiprofessional team; teacher perceptions; cooperation; social representations; social identity perspective; inclusive; common ground; Elevhälsan; elevhälsoteam; multiprofessionella team; lärares uppfattningar; samarbete; sociala representationer; sociala identitets- perspektiv; stödjande insatser; inkludering; samsyn; common ground;

    Sammanfattning : Genom att belysa området elevhälsa kan kunskaper om och förståelse för hur lärare upplever samarbetet med elevhälsan skapas. En undersökning kan ge ökad kunskap kring lärares arbetsvillkor och elevers möjlighet till likvärdig skolgång. LÄS MER

  3. 3. Rätten till min egen identitet? : En etisk studie om barns sociala status, rättigheter och möjlighetertill identitetsskapande i vår samtid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Anna Selstam; [2015]
    Nyckelord :Identitet; Identitetsformering; Religionsfrihet; Mänskliga rättigheter; Barnkonventionen; Global etik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att i utvalt material, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, FN:s barnkonvention samt Parliament of the World´s Religions dokument om global etik (DTGE), lokalisera en formulerad värdegrund rörande individens möjlighet till identitetsut-veckling, avsedd att tillämpas globalt i vår samtid. Jag har som ambition att försöka räta ut en del frågetecken rörande vilka rättigheter och möjligheter individen har enligt dokumenten till sin egen identitetsformering. LÄS MER

  4. 4. Internet som verktyg vid rekrytering av ny personal : en studie om hur våra "digitala identiteter" påverkar våra möjligheter att få jobb

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Linnea Wermeling; [2013]
    Nyckelord :Sociala medier; Identitet; Rekrytering; Rekrytering via internet; Facebook; Antsällning; Personal; Digital identitet; Digitalt jag; Image; Varumärke;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt en undersökning som Stockholms handelskammare genomfört tillsammans med Infotorg så blir internet och de sociala medierna en allt viktigare källa till information för arbetsgivare. I studien visar det sig av 40 procent av alla rekryterare kontrollerar kandidater via Facebook. LÄS MER

  5. 5. Att "bli" en svensk expatriate : Rums- och identitets(re)konstruktioner ur ett postkolonialt perspektiv

    Master-uppsats, Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Erica Villborg; [2013]
    Nyckelord :Identitet; postkolonialism; dekonstruktion; intersektionella perspektiv; expatriate communities; transnationalism;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker de rums- och identitets(re)konstruktioner som sker i mötet med De Andra. Semistrukturerade djupintervjuer med elva personer som har erfarenhet av arbete i postkolonial miljö – i detta fall Tanzania - samt platsobservation av ett så kallat ”expatriate community” ger empiri som analyseras med en dekonstruktiv intersektionell ansats. LÄS MER