Sökning: "sociala jämförelse teorin"
Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden sociala jämförelse teorin.
16. Jämförelse av språkutvecklande arbete och elevers språkbad mellan mångkulturell skola och homogent svensk skola - och dess påverkan på de undervisande pedagogerna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med arbetet var att utifrån pedagogers perspektiv undersöka hur elevunderlag påverkar i vilken grad språkutvecklande arbete sker på två, utifrån sett, helt skilda skolor. Men också för att identifiera eventuella skillnader och kritiska aspekter i dessa elevers skolsituation samt under deras fritid och hur detta sedan påverkar de undervisande pedagogerna. LÄS MER
17. Informationssökning vid resor - en kvantitativ studie över i vilken grad olika generationer använder och har förtroende för TripAdvisor
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Det sker en förändring inom turistbranschen idag där traditionella källor till information som turistbyråer och destinationers besökshemsidor läggs ned och städer istället satsar på sociala medier som TripAdvisor för att ge turistinformation. På grund av den förändring som nu sker har vi valt att göra en kvantitativ undersökning över i vilken grad TripAdvisor används och anses som en pålitlig källa av olika generationer i jämförelse med vänner och familj, destinationers besökshemsidor och turistbyråer. LÄS MER
18. Identitetsskapande och intrycksstyrning på sociala medier : En kvalitativ intervjustudie om hur identitet kan skapas på sociala medier
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Uppsatsen syfte är att studera individers upplevelse av hur den egna identiteten skapas på sociala medier. Problemformuleringen grundar sig i att en medvetenhet finns kring att bilden som visas upp på sociala medier ofta är överdrivet perfekt eller positiv men att personer trots detta upplever en press att själva uppnå det perfekta livet, alternativt att ge sken av det på sociala medier. LÄS MER
19. Upplevelsebaserad köpcentrumförvaltning : Att skapa upplevelser med hjälp av köpcentrums hyresgästmix
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/HandelshögskolanSammanfattning : Konsumenters behov och preferenser har förändrats på grund av samhällets utveckling. Idag räcker det inte endast med ett bra och billigt utbud för att konsumenter ska komma till köpcentrum, det bör istället vara en plats dit människor vill åka och uppleva. LÄS MER
20. Socialt ansvar : en jämförande studie av fyra svenska detaljhandelsföretag
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Socialt ansvar har uppkommit i takt med insikten om att företag inte enbart har ansvar för att maximera vinsten till aktieägarna utan måste likväl ta ansvar för miljön och samhället de verkar i. Företags upplysningar om socialt ansvar har dock kritiserats för att vara partiska och självberömmande därför ansågs tillförlitligheten i rapporterna vara osäker. LÄS MER