Sökning: "sociala lekregler"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden sociala lekregler.

  1. 1. Barns lekregler : En studie om hur barns lek kontrolleras av normer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kathrine Scharling; [2023]
    Nyckelord :Normer; kön; genus; ålder; makt;

    Sammanfattning : Normer och olika maktrelationer finns i alla sociala samspel bland alla människor. Inte minst hos barn (Johansson & Pramling Samuelsson 2007, s.16). Vi formas och skapar olika subjekt utefter vad som är klassat som normativt i just den kontext vi befinner oss i (Butler 2006, s. LÄS MER

  2. 2. Kan bråklek skapa betydelsefulla förändringar för barns utveckling och lärande? : En kvalitativ studie om hur barn i förskoleåldern bråkleker och dess betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karina Alam; Feray Turandar; [2023]
    Nyckelord :Bråklek; rough and tumble play R T play ; fysiska rörelselek; fenomenologisk teori; lekstämningar; leksignaler; sociala lekregler; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Leken betraktas som en grundläggande och avgörande del av barnkulturen, och det framhävs både i förskolans läroplan och forskning som en betydelsefull faktor för barns utveckling och lärande. Inom förskoleverksamheten uppkommer och främjas bråklekar regelbundet som en del av barnens lek. LÄS MER

  3. 3. ’’Inget blir roligt utan lek’’ : ’En studie om den fria leken ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alicia Nilsson; Selanius Fanny; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; lek; lärande; pedagog; pedagogernas perspektiv; utveckling;

    Sammanfattning : I studien presenterar vi pedagogernas uppfattning av den fria lekens innebörd och hurden fria leken ser ut i verksamheten samt vilken utveckling och lärande som sker enligt dem. För att ta del av pedagogernas uppfattningar har vi i denna studie använt oss av en kvalitativ metod och genomförst semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma pedagoger på en förskola i Malmö stad för att komma fram till vårt resultat. LÄS MER

  4. 4. "Barn gör rätt om de kan" : Förskollärares förhållningssätt med utagerande barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frederico Lamadrid; [2021]
    Nyckelord :utagerande beteende; sociokulturell; salutogen; rutiner; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogernas uppfattning om och vilka arbetssätt de anser sig använda sig av i arbetet med barn med utagerande beteende. Detta examensarbete är en kvalitativ studie som bygger på sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger från två förskolor. LÄS MER

  5. 5. “Vem bestämmer vad som är tjejsaker och killsaker? - Jag vet inte… det bara är så” : En kvalitativ studie om barns syn på leken i förskolan ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Karlsson; Anna Lundgren; [2021]
    Nyckelord :förskolebarn; lek; kamrater; genus; kön.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra barns lek i förskolan utifrån ett genusperspektiv. En kvalitativ forskningsmetod tillämpades där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tolv barn i ålder 4–6 år, på två olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER