Sökning: "sociala manipulationer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden sociala manipulationer.

  1. 1. Vem är personen bakom pokerfejset? : En kvalitativ intervjustudie om hur spelberoende kan hålla människor på en genomgående destruktiv väg i livet och hur det kan hållas dolt för alla i sin omgivning under lång tid fram till tillfrisknandet

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Eva Assmar; [2022]
    Nyckelord :Gambling addiction; Problem gambling; Poker face; Gambling recovery; Former gambling addict; Self-help groups; Sense of coherence; Stigma; Spelberoende; Problemspel; Pokerfejs; Spelfrihet; Spelfria spelberoende; Självhjälpsgrupper; KASAM; Stigma;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personer med spelproblem har betydligt oftare suicidtankar, suicidplaner och suicidförsök än den allmänna befolkningen. Spelproblem är ett folkhälsoproblem då det kan ge allvarliga sociala, hälsomässiga och ekonomiska konsekvenser för individen, för närstående och för samhället i stort. LÄS MER

  2. 2. Identifying Resilience Against Social Engineering Attacks

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lazar Cerovic; [2020]
    Nyckelord :Social engineering attacks; Phishing; Human Resilience; Digital Footprint; Social manipulation; Nätfiske; Digitalt fotavtryck; individuell data;

    Sammanfattning : Social engineering (SE) attacks are one of the most common cyber attacks and frauds, which causes a large economical destruction to individuals, companies and governments alike. The attacks are hard to protect from, since SE-attacks is based on exploiting human weaknesses. LÄS MER

  3. 3. En analys av PR´s inblandning i journalistiken

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier; Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Ina Kokalari; Gabriela Carlehed; [2013]
    Nyckelord :PR; journalistik; PR-isering; CDA-analys; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats i media - och kommunikationsvetenskap som tar upp PR´s inflytande i journalistiken med hjälp av två olika metoder. Först har vi gjort en kvantitativ innehållsanalys där vi jämfört förekomsten av utvalda PR-begrepp från två olika år med tjugo och arton års intervall, 1992 och 1995, samt 2012. LÄS MER