Sökning: "sociala medie stress"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sociala medie stress.

  1. 1. Solidaritet, etisk press och skepsis : Vårdpersonals vaccinationsvilja under Covid-19-pandemin

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Petra Näslund; [2022]
    Nyckelord :Health literacy; media and information literacy; vaccine; Covid-19; Hälsokompetens; medie- och informationskunnighet; vaccin; vaccinationsvilja; Covid-19;

    Sammanfattning : Bakgrund: Desinformation kring vaccination kan leda till ökad misstro mot hälsomyndigheter och undergräva folkhälsoresponsen. Vaccintveksamhet bland medicinsk personal är särskilt problematiskt då de ofta ses av allmänheten som medicinskt sakkunniga, och deras inställning till vaccinet kan avsevärt bidra till allmänhetens vaccinationsvilja. LÄS MER

  2. 2. Ensam i socialt nätverk - samtidens paradox : Ett fenomenologiskt perspektiv på relationen mellan sociala medier och känslan av ensamhet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Björnér; [2020]
    Nyckelord :Ensamhet; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar till att undersöka relationen mellan sociala medier och känslan av ensamhet ur ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv. Utifrån teorier om fenomenologi och media affordance har fyra kvinnliga ungdomar intervjuats i syfte att få en djupare förståelse för vilken effekt olika sociala mediekanaler har på känslan av ensamhet och gemenskap. LÄS MER

  3. 3. Influencer marketing: Hur det påverkar unga kvinnor i generation Z

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Sofie Axelsson; Karolina Hollén; [2020]
    Nyckelord :Influencer; influencer marketing; identity creation; consumer culture; Influencer; influencer marketing; identitetsskapande; konsumtionskultur;

    Sammanfattning : I takt med att reklamtröttheten ökar i västvärlden växer sig marknadsföringsstrategin influencer marketing allt starkare. Influencers, vilka i grund och botten är helt vanliga människor, har en stor makt på sina sociala medier med tusentals till miljoner följare. LÄS MER

  4. 4. Avståndstagande från sociala medier : en kvalitativ intervjustudie om individers självvalda frånkoppling

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Löf; Gustav Faxius; [2018]
    Nyckelord :Frånkoppling; Integritet; Kontroll; Sociala medier; Stress; Vardag; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker varför individer tar avstånd från sociala medier i en tid där medier har blivit en del av vår kultur och vårt samhälle. Den ämnar även att behandla deras syn på medieanvändning och kommunikation. LÄS MER

  5. 5. “Alltså man vill ju ändå ha mycket likes” : en kvalitativ studie om gymnasietjejers syn på bekräftelsebehov på Instagram

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Klara Thorell; Sofia Karlefeldt; [2017]
    Nyckelord :bekräftelsebehov; instagram; gymnasietjejer; könsroller; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet; “Alltså man vill ju ändå ha likes. En kvalitativ studie om gymnasietjejers syn på bekräftelsebehov och det sociala spelet på Instagram”, författad av Klara Thorell & Sofia Karlefeldt. LÄS MER