Sökning: "sociala medier etnografi"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sociala medier etnografi.
1. ”Jag har hatat mig själv”: : En etnografisk studie av influencers porträttering av psykisk ohälsa på Instagram
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur influencers porträtterar psykisk ohälsa på Instagram i text och bild. Metoden är en digital etnografi, med en tematisk analys. Datamaterialet består av sexinfluencer och 41 Instagram-inlägg. LÄS MER
2. Att fälla murar med sociala medier : En undersökning om användning av medier för att dela världsliga perspektiv
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka internet som medium för att sprida information genom bildproduktion, både stillbilder och rörliga bilder. YouTube är intressant idag som kommunikationsmedel då det är en av de mest populära internettjänsterna globalt. LÄS MER
3. Death of the Artist : En kulturanalys av digitalt sörjande över avlidna musiker
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Showing grief and loss over deceased musicians is something people have been doing on forums and online webshrines since home computers and the internet became part of our daily lives. Studies of this phenomenon have shown that grievers did so as a process of being in a state of disenfranchised grief, meaning that their grief wasn’t seen as legitimate or genuine, since they didn’t have a personal relationship with the deceased musician. LÄS MER
4. En frånkopplad vecka - En kvalitativ studie om frånkoppling från sociala medier
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Denna studie har för avsikt att undersöka hur frånkoppling av sociala medier upplevs påverka vänskapsrelationer och kommunikationsmöjligheter. Studien genomförs med en kvalitativ forskningsansats med etnografi som metod. LÄS MER
5. Influencers är våra vänner : En netnografisk studie av relationer på sociala medier
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Denna studie handlar om fenomenet influencers. Influencers är ett relativt nytt och outforskat fenomen i Sverige som utgår från en värld som pågår online i sociala medier. Influencers är kända och berömda människor som skapat sig sin framgång genom att på olika sätt attrahera stora följarskaror på sociala medier. LÄS MER