Sökning: "sociala medier företag konsument"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden sociala medier företag konsument.

  1. 1. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  2. 2. Event och varumärke : En studie om hur varumärket kan stärkas för att locka till sig en större publik och varumärkets betydelse för framgång

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :David Linder; Sebastian Spåls; [2023]
    Nyckelord :Event; Sociala medier; Branding; Eventmarknadsföring; Varumärke; Konsument; Triangulering;

    Sammanfattning : Med socialamediers framfart har event blivit ett av de vanligaste sätten för marknadsförare att nå sin publik. Utvecklingen av direktkontakt mellan kund och företag ökar också möjligheterna inom marknadsföring. LÄS MER

  3. 3. En analys av hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja : I kommunikation mot slutkonsument

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michaela Johansson; Lova Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Transparency; textile value chain; end consumer; communication; producer responsibility; sustainability; textile industry; slow fashion; Transparens; textila värdekedjan; slutkonsument; kommunikation; producentansvar; hållbarhet; textilindustri; slow fashion;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja för att kommunicera de sociala- och miljömässiga avtryck som verksamheten medför. Studiens resultat kan förhoppningsvis bidra till ökad kunskap om hur trovärdighet och tydlighet kan uppnås/användas för att förbättra kommunikationen från företag till konsument. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkas konsumenter av kreditmarknadsföring i sociala medier? : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Joanna Kauppi; [2022]
    Nyckelord :Yngre konsumenter; Krediter; Konsumtionskrediter; Samlingslån; Sociala medier;  Influencers; Personifierad direktmarknadsföring;

    Sammanfattning : De senaste tio åren har svenskarnas skuldsättning till följd av konsumtionskrediter tredubblats (Sveriges Konsumenter 2021). Samtidigt lägger kreditbolagen allt mer pengar på marknadsföring. Sedan 2010 har finanssektorns investeringar i marknadsföring ökat med cirka 423 procent enligt Kantar Sifo Reklammätningar (Resumé Insikt 2021). LÄS MER

  5. 5. Konsten att skapa trovärdighet genom reklam på sociala medier. : På vilket sätt påverkas konsumenter av sponsrad produktmarknadsföring i sociala medier?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erik Sterner; Amanda Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Parasocial phenomenon; Trust; Generation Z; Word-of-mouth; Credibility; Communication; Marketing; Advertising; Sponsored posts; Parasociala fenomen; Förtroende; Generation Z; Word-of-mouth; Trovärdighet; Kommunikation; Marknadsföring; Reklam; Sponsrade inlägg;

    Sammanfattning : Sociala medier är idag en stor del av många personers vardag och liv, både internet och olika medier har växt fram på senare år och utvecklas fortfarande i hög takt. Detta har resulterat i ett beteende mönster som blir mer digitalt även i vardagliga sammanhang. LÄS MER