Sökning: "sociala medier gemenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden sociala medier gemenskap.

  1. 1. Kvinna, Liv, Frihet: En antropologisk studie om betydelsen av den feministiska proteströrelsen i Iran för svensk-iranska kvinnor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Yasmine Sandin; [2024-02-14]
    Nyckelord :Kulturell identitet; Diaspora; Postkolonial Feminism; Systerskap; Irans kvinnorörelse; Kvinnors rättigheter;

    Sammanfattning : Jina Mahsa Aminis död har uppmärksammats över hela världen där omfattande manifestationer och reaktioner i den politiska världen har nålat fast kvinnors rättigheter på den politiska tavlan. Denna studie undersöker betydelsen av den feministiska proteströrelsen i Iran för svensk-iranska kvinnor genom att titta på den komplexa frågan om kulturell identitet och dess påverkan. LÄS MER

  2. 2. Ensamma tillsammans : En analys av ensamhet, alienation och gemenskap i Ajvide Lindqvists romaner: Rörelsen och Verkligheten.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Eloise Jörgensen; [2024]
    Nyckelord :John Ajvide Lindqvist; Rörelsen; Verkligheten; Collectivism; Folkhem; Individualism; Loneliness; Alienation; Social depiction; The 80 s; Neo liberalism; Our contemporary; Social media; John Ajvide Lindqvist; Rörelsen; Verkligheten; Kollektivism; Folkhem; Individualism; Ensamhet; alienation; Samhällsskildring; 80-talet; Nyliberalism; Samtid; Sociala Medier;

    Sammanfattning : I denna uppsats ämnar jag undersöka hur ensamhet och alienation framställs i två av John Ajvide Lindqvists romaner: Rörelsen (2016) och Verkligheten (2022). Analysen kommer att genomföras med hjälp av tre samhällsfilosofiska begrepp: kollektivism, folkhem och individualism. LÄS MER

  3. 3. Upphovspersonen är död, länge leve fansen : Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Diana Kasatkina; Elisabet Åberg; [2024]
    Nyckelord :Tumblr; fankultur; Goncharov; hyperrealitet; social responsivitet; kreativa fans; konvergenskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen: ‘Upphovspersonen är död, länge leve fansen: Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna fallstudie utforskar vi det virala fenomenet Goncharov, dvs. LÄS MER

  4. 4. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Isabella Hartman; Hanna Rosenqvist; [2024]
    Nyckelord :GRWM; TikTok; inkludering; konsumtion; identitet; symbolisk demokratisering; mainstreamkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER

  5. 5. TILLHÖRIGHET, UPPOFFRING OCH KALL: En antropologisk studie om sjuksköterskestudenters vilja till sitt framtida yrke

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Ingrid Ström; [2023-10-12]
    Nyckelord :Sjuksköterskestudenter; inre och yttre motivation; kall-yrken; liminalitet; communitas; tillhörighet;

    Sammanfattning : Sjukvården har en samhällsessentiell funktion och en viktig roll i det svenska välfärdssamhället. Det är allmänt känt att sjuksköterskor i Sverige har utmanande arbetsförhållanden, något som har gett upphov till diskussioner på politisk nivå såväl som i traditionella och sociala medier. LÄS MER