Sökning: "sociala medier i iran"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden sociala medier i iran.

  1. 1. Kvinna, Liv, Frihet: En antropologisk studie om betydelsen av den feministiska proteströrelsen i Iran för svensk-iranska kvinnor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Yasmine Sandin; [2024-02-14]
    Nyckelord :Kulturell identitet; Diaspora; Postkolonial Feminism; Systerskap; Irans kvinnorörelse; Kvinnors rättigheter;

    Sammanfattning : Jina Mahsa Aminis död har uppmärksammats över hela världen där omfattande manifestationer och reaktioner i den politiska världen har nålat fast kvinnors rättigheter på den politiska tavlan. Denna studie undersöker betydelsen av den feministiska proteströrelsen i Iran för svensk-iranska kvinnor genom att titta på den komplexa frågan om kulturell identitet och dess påverkan. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier som verktyg för demokrati och mänskliga rättigheter

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Max Mildh; [2012]
    Nyckelord :Human rights; Mänskliga rättigheter; Sociala medier; Demokrati; Yttrandefrihet; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats inriktar sig på att undersöka hur pass viktiga sociala medier var under demonstrationerna efter valet I Iran 2009 och under demonstrationerna i den så kallade arabiska våren 2011. Hur stor roll spelade dessa nya verktyg i kampen för demokrati och mänskliga rättigheter. LÄS MER

  3. 3. Sociala medier i den svenska nyhetsrapporteringen om Iran

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Susan Abbasnejad; Ronak Moaf; [2010]
    Nyckelord :gröna rörelsen; Iran; journalistik; nyhetsrapportering; sociala medier; yttrandefrihet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att sociala medier är avgörande för informationsspridning i länder med begränsad yttrandefrihet, men också att sociala medier kan vara svårtolkade samt vilseledande. Syftet med denna intervjustudie var att åskådliggöra relationen mellan sociala medier och traditionell journalistik. LÄS MER