Sökning: "sociala medier i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser innehållade orden sociala medier i undervisningen.

  1. 1. Muren mellan skolan och fritidens engelska : Hur inkluderas extramural engelska i skolans engelskundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatlind Berisha; [2024]
    Nyckelord :Extramural engelska; engelskundervisning; fritidsengelska och undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : This study explores the integration of extramural English in school teaching of English and use among students outside the classroom. With the growing exposure to English through digital media, a new concept of "prosumer" is being created, a role that students increasingly fulfill where they are active both as consumers and producers. LÄS MER

  2. 2. EU-undervisning på YouTube : Europeiska unionens inrikespolitiska respektive utrikespolitiska inramning och dess integration i kunskapsområdet nationell politik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Angelica Åström; Mahnoor Lohsar; [2024]
    Nyckelord :EU; Europeiska unionen; inrikespolitik; svensk politik; nationell politik; utrikespolitik; YouTube; undervisningsvideor; samhällskunskapsdidaktik; inramning; framing;

    Sammanfattning : Digital undervisning har blivit alltmer vanligt i skolans värld vilket har många fördelar. Tillgängligt undervisningsmaterial, öppet för alla att ta del av, består bland annat av videor på YouTube. LÄS MER

  3. 3. Högstadieelevers resonemang kring matvanor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Stina Nord; Erika Boström; [2023]
    Nyckelord :Upper secondary school students; Eating habits; Högstadieelever; Matvanor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Forskning har visat att pojkars och flickors matvanor skiljer sig åt på högstadiet. Riksmaten ungdoms resultat visade att mer än 90% av deltagarna åt mindre än hälften av den rekommenderade mängden frukt och grönsaker. Ungdomar har god kännedom om vad som anses vara hälsosam och ohälsosam mat. LÄS MER

  4. 4. ”DEMOKRATI ÄR INGEN SÅN DÄR PLUTTGREJ” : En intervjustudie om samhällskunskapslärares förhållningssätt till sociala medier i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maja Olsson; [2023]
    Nyckelord :demokrati; sociala medier; samhällskunskap; skolans demokratiska uppdrag; didaktik; gymnasieutbildning; semi-strukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : The aim for this study is to shed light on social studies teachers approach to the school´s democratic mission and its conditions in today´s society with social media as a new political arena. The teachers approach towards social media in social studies teaching is investigated using semi-structured interviews and a thematic analysis. LÄS MER

  5. 5. Könsrepresentation i läromedel för sfi : En analys av  läromedel som används i sfi-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Viktor Persson; [2023]
    Nyckelord :Representation; kön; läromedelsdialog; svenska för invandrare.;

    Sammanfattning : Läromedel utgör ofta en central del av undervisningen inom svenska för invandrare. Marknaden för dessa läromedel är bred med många aktörer, men saknar granskande organ. Valet av läromedel faller därför på läraren. LÄS MER