Sökning: "sociala medier koncentration"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden sociala medier koncentration.

  1. 1. Att läsa eller inte läsa : En kvalitativ studie om elevers motivation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Myhrman; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; läsförmåga; läsning; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Den internationella undersökningen PIRLS visar på att svenska elevers läsförståelse sjunker och att kunskapsklyftan mellan flickor och pojkar ökar, där flickor presterar bättre än pojkar. Tidigare forskning visar på samband mellan motivation till läsning och läsförmågor. LÄS MER

  2. 2. Medietekniksstudenters koncentrationsförmåga vid användning av flera medier samtidigt

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Selma Özdere; Dante Sangregorio; [2023]
    Nyckelord :Media multitasking; MMT; koncentrationsförmåga; fokus;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to investigate how media-multitasking (MMT) affects cognitive abilities, particularly concentration. MMT is becoming increasingly popular, especially among those aged 16-25, and concerns have been raised about its impact on attention spans, particularly with the widespread use of the social media app TikTok. LÄS MER

  3. 3. Koncentration och sociala medier : Gymnasieelevers upplevelser av sociala medier vid studier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Max Strömberg; Filip Jansson; [2022]
    Nyckelord :Koncentration; Distraktion; Sociala medier; Motivation; Verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasieelever upplever att sociala medier inverkar på deras koncentration samt deras relation till och användning av sociala medier. För att undersöka detta tillämpades fokuserade intervjuer med sex gymnasieelever från årskurs 2 varav fyra var kvinnor och två var män. LÄS MER

  4. 4. ”Utomhus kan du variera det där faktabankandet med sinnliga och emotionella upplevelser på ett helt annat sätt” : En kvalitativ studie där lärare i geografi berättar om sina tankar och upplevelser kring geografiundervisning i utemiljö

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marie Hedell; [2021]
    Nyckelord :undervisning; utemiljö; utomhuspedagogik; geografi; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ge röst för hur lärare i geografi som implementerar utemiljön i sin undervisning använder den, samt fånga deras tankar och upplevelser kring undervisning i utemiljö. Studien utgår från en relativt stor mängd litteratur och artiklar av ett antal författare inom det valda ämnesområdet. LÄS MER

  5. 5. Digitala enheter - på gott och ont : Mellanstadieeleveers uppfattningar om digitala enheters påverkan på hälsan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Antonia Rundberg Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Beroende; Digitala enheter; Hälsa; Koncentration; Kost; Mellanstadieelever; Motion; Sociala relationer; Stress; Sömn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva elevers uppfattningar om digitala enheter kopplat till olika hälsoaspekter. För att undersöka detta samlades data in med hjälp av semistrukturerade, kvalitativa intervjuer av 15 stycken elever i årskurs 6. Eleverna var indelade i par samt en grupp bestående av 3 elever. LÄS MER