Sökning: "sociala medier konvergens"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden sociala medier konvergens.

  1. 1. PoliTiktok : En kvalitativ analys av två politiska ungdomsförbunds kommunikation på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Linus Brunnberg; Noah Stenström; [2022]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; personifiering; medielogik; konvergens; sociala medier.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine how political communication is mediated on Tiktok during the Swedish electoral movement of 2022. Tiktok is a new social media with a rapid and highly growing popularity, hence there exists interesting untouched subjects to study. LÄS MER

  2. 2. Museers kommunikation, publicering och delaktighet: - En fallstudie av Kulturen i Lunds kommunikationsstrategi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Adrian Cupric; Lovisa Smedman; [2020]
    Nyckelord :Kultur; museum; kommunikation; transmedialt berättande; publicering; digitalisering; delaktighet; medieteknologi; sociala medier; nya medier; kulturella segment; engagemang; narrativ;

    Sammanfattning : Utvecklingen av digital kommunikation och nya medier har anfört till ett framgångsrikt sätt att kommunicera. Museer har tidigare jobbat med kommunikation riktad från avsändare till mottagare där narrativet mottagaren tagit del av har skett på plats i museet i form av fysiska utställningar. LÄS MER

  3. 3. Du Är Vad Du Delar : En kvalitativ studie i hur tre svenska mikro- influencers på Instagram ser på sin roll i och med kommersialiseringen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Felicia Freedman Skiöld; Saba Hossein-Chi; [2018]
    Nyckelord :qualitative research interview; influencers; instagram; social media; convergence; participant culture; self-presentation; opinion maker; commercialization; digitization; fashion; beauty; advertising; collaborations; micro-influencers; kvalitativ forskningsintervju; influencers; Instagram; sociala medier; konvergens; deltagarkultur; självpresentation; opinionsbildare; kommersialisering; digitalisering; mode; skönhet; annonsering; samarbeten; mikro-influencers;

    Sammanfattning : Det digitala samhället kännetecknas av konstant utveckling och snabb föränderlighet, vilket har skapat rollen influencer: En person som används av företag och varumärken för att marknadsföra produkter eller tjänster. Denna studie fokuserar särskilt på influencerns egen bild av sitt yrke och genom att tematisera frågor utifrån teorier rörande kommersialisering, självpresentation, deltagarkultur och opinionsbildning. LÄS MER

  4. 4. Public service och Facebook – en förbjuden romans? : En kvalitativ studie om hur verksamma inom Sveriges mediebransch ser på public service roll på Facebook

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Fanny Jönsson; Gustav Lublin; [2017]
    Nyckelord :digitala medier; Facebook; public service; sociala medier; SVT; Sveriges Radio;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa uppsats ämnar att besvara följande frågeställningar: hur anser respondenterna att public service idag hanterar sin roll på Facebook? Hur tycker respondenterna att de privata nyhetsmedierna respektive public service bör agera på Facebook? Finns det en skillnad i hur svensk public service respektiva privata svenska nyhetsmedier kan agera på Facebook – och isåfall vilken? Ett ämne som är relevant i en tid när både medierepresentanter i Sverige, men också globalt, står inför ett journalistiskt förändrat landskap. Men frågorna är också relevanta utifrån ett konkurrensperspektiv mellan privata medier och public service när Facebook används som en journalistisk nyhetsplattform. LÄS MER

  5. 5. Army of Lovers : Hur facebookgruppen #jagärhär har gått till väga för att inbjuda till samtalet mot hatkultur online

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier, ljudteknik och teater

    Författare :Felicia Danielsson; Vivianne Moradi; [2017]
    Nyckelord :Participatory culture; democracy; collective intelligence; collective identity; convergence; social media; hate culture; online; Facebook; social movement; organized resistance; Deltagarkultur; demokrati; kollektiv intelligens; kollektiv identitet; konvergens; sociala medier; hatkultur; online; Facebook; sociala rörelser; organiserat motstånd;

    Sammanfattning : This study has focused on how the Facebook group #jagärhär has been working on inviting people to participate in the conversation against hate culture online. To examine this, we have conducted qualitative interviews with members and administrators from the group, and made a rhetorical text analysis on posts made in the group. LÄS MER