Sökning: "sociala medier kränkningar"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden sociala medier kränkningar.

  1. 1. Skadligt innehåll på nätet - Toxiskt språk på TikTok

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Linn Wester; Elin Stenvall; [2024]
    Nyckelord :TikTok; Machine Learning; Natural Language Processing; Toxic language; TikTok; Maskininlärning; Natural Language Processing; Toxiskt språk;

    Sammanfattning : Toxiskt språk på internet och det som ofta i vardagliga termer benämns som näthat innefattar kränkningar, hot och stötande språk. Toxiskt språk är särskilt märkbart på sociala medier. Det går att upptäcka toxiskt språk på internet med hjälp av maskininlärning som automatiskt känner igen typiska särdrag för toxiskt språk. LÄS MER

  2. 2. Får jag plats att uttrycka mig här?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Julia Hammarström; Tor Rylander; [2023]
    Nyckelord :Democratic Space; Social media; LGBTQIA ; Safety; Human-computer interaction; Interaction design; Demokratiskt utrymme; Sociala medier; HBTQIA ; Trygghet; Människa-Dator Interaktion; Interaktionsdesign;

    Sammanfattning : Den här fenomenologiska studien undersöker hur svenska HBTQIA+-personer upplever sitt demokratiska utrymme på sociala medier. Eftersom sociala medier är en plats där många människor tillbringar mycket tid är det viktigt att marginaliserade grupper känner sig trygg att vara den man är och uttrycka det utan att uppleva kränkningar. LÄS MER

  3. 3. "Jag tror inte sociala medier påverkar oss, men jag är inte helt säker" : En kvalitativ studie om hur unga vuxna upplever sociala medier och hur de påverkas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Magnus Larsson; Ellinor Johnson; [2022]
    Nyckelord :Experiences; Gender; Interaction; Perceptions; Power; Social media; Genus; Interaktion; Makt; Sociala medier; Uppfattningar; Upplevelser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka förståelsen för hur kvinnor och män i åldrarna 20-25 upplever och påverkas av sociala medier, med aspekter som makt, integration och genus. Således utgår studien ifrån frågeställningen, Hur upplever unga vuxna sociala medier och hur påverkas dem? som berör upplevelsen av hur sociala medier kan påverkar individen. LÄS MER

  4. 4. ”Jag är trött på skiten, var får mobbarna kraften ifrån?” : En kvalitativ studie om hur lärare och lärarstudenter uttrycker sig om nätmobbning och skolors arbete med det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Minea Matero; Elisabeth Rettne; [2022]
    Nyckelord :mobbning; nätmobbning; lärare; lärarstudenter; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare och lärarstudenter uttrycker sig om nätmobbning och skolors arbete mot nätmobbning. Problemet är intressant då elever i låg- och mellanstadiet är aktiva på digitala enheter och i många fall även på sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Medierad mobbning : En kvalitativ studie om hur skolan arbetar för att motverka kränkande behandling över nätet och sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Merve Akan; Elin Winbergh; [2022]
    Nyckelord :Medierad mobbning; nätmobbning; nätsmart; förebygga; åtgärda;

    Sammanfattning :  The purpose of this study was to investigate how schools work to counteract, prevent and remedy abusive treatment online and on various social media. In our study we have chosen a collective name for these concepts, with the concept mediated bullying (medierad mobbing). LÄS MER