Sökning: "sociala medier netnografi"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden sociala medier netnografi.

  1. 16. Sociala medier och den skimrande dialogen - ett kritiskt perspektiv på ett sjukhus Facebooksida

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jessica Blohmé; Clara Olsson; [2019]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; NPM; dialog; sociala medier; isomorfism; Facebook; medieval; sjukvård; patientkommunikation; social mediediskurs; Strategic communication; dialogue; social media; isomorphism; choice of media; health care; communication; discourse; Social Sciences;

    Sammanfattning : By examining Skåne University Hospital, hereafter Sus, Facebook page this study aims to increase the understanding of the communicative choice of being present on social media. This study aims to contribute with knowledge about, and how, communication and activities on social media can contribute to the strategic communication and goals of an authority. LÄS MER

  2. 17. Att utmana och leka med stereotypiska könsuttryck : En netnografisk studie om framställandet av kvinnokroppen av kända kvinnor på Instagram

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Maria Furulind; Sofia Balazsi; [2019]
    Nyckelord :Netnografi; kvinnokropp; Instagram; social konstruktion; genus. semiotik;

    Sammanfattning : Sociala medier har i det senmoderna samhället växt sig stort och blivit en vardag i många individers liv. På Instagram publiceras dagligen inlägg med olika syften vilka ofta inte uppfattas medvetet. Med denna studie fokuserar vi på hur svenska kända kvinnor framställer kvinnokroppen på Instagram. LÄS MER

  3. 18. "Det analoga systemet för den digitala tidsåldern" : en etnografisk studie av bullet journals på Instagram

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ina Rehnholm; Merve Karpuz; [2019]
    Nyckelord :Bullet Journal; Instagram; community; netnografi; självdiskrepansteorin; Henry Jenkins; David Gauntlett; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats har en netnografisk studie över bullet journal-metoden och instagramanvändare som brukar denna genomförts. Syftet var att undersöka vilka funktioner som anteckningsblocken fyller för användarna, hur bullet journal-relaterade instagramkonton används samt vad det är som driver människor att publicera bilder på sina bullet journals på Instagram och vad som händer i detta gränsland mellan analoga och digitala medier. LÄS MER

  4. 19. Reko mat : Analys av REKO:s policy och nätverksstruktur ur ett antropologiskt-netnografiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Axel Gruvaeus; [2019]
    Nyckelord :Local food markets; policy; network analysis; technoculture; social anthropology; nethnography; REKO; policy; nätverksanalys; teknokultur; socialantropologi; netnografi livsmedelskedjan; lokalproducerat; livsmedel; relationsmat;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks policy och nätverksstruktur för REKO-konceptet – ett sätt för små livsmedelsproducenter att genom Facebook samordna försäljning direkt till slutkonsumenter. Uppsatsen diskuterar REKO som ett samtidsfenomen påverkat av stora trender som den digitala omvandlingen av samhället och en allt längre livsmedelskedja. LÄS MER

  5. 20. Engagerad ”online” – konsument ”offline”? : En explorativ studie om konsumtion och kundengagemang i Livrustkammarens online brand community

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Malin Doyon; Sofia Borg; [2018]
    Nyckelord :Online brand community; O.B.C; kundengagemang; C.E; Facebook; dimensioner; subdimensioner; konsumtion; köpintention; museum; Livrustkammaren; regressionsanalys; korrelationsanalys;

    Sammanfattning : Studien undersöker olika dimensioner av det omdiskuterade begreppet kundengagemang i ett online brand community på Facebook, i förhållande till tidigare konsumtion och köpintention “offline”. Webbaserade enkäter användes som metod för att undersöka vilka dimensioner av kundengagemang som förekommer i det studerade online brand communityt på Livrustkammarens Facebooksida. LÄS MER