Sökning: "sociala medier och deras funktion"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden sociala medier och deras funktion.

  1. 1. Från MySpace till TikTok : Förändringar av sociala medier som ett kommunikationsverktyg för musiker och fans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Armin Music; [2024]
    Nyckelord :Hashtags; hermeneutic; marketing; music industry; music sociology; musicology; MySpace; TikTok; social media; Hashtags; hermeneutik; marknadsföring; musikbranschen; musiksociologi; musikvetenskap; MySpace; TikTok; sociala medier;

    Sammanfattning : Myspace var under många år den primära webbplatsen för att exempelvis skriva meddelanden till vänner, upptäcka ny musik samt dela med sig av den. Den mest populära föregångaren till dagens sociala medier som under många år uppmuntrade artister att använda webbplatsen för att nå ut till en bredare publik. LÄS MER

  2. 2. Det marknadsföringsrättsliga skyddet för barn och unga : En undersökning av möjligheterna till restriktivare marknadsföring av alkohol, spel och tobaksfria nikotinprodukter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Anni Rundgren; [2024]
    Nyckelord :Marknadsföring; barn; unga; alkohol; spel; tobaksfria nikotinprodukter;

    Sammanfattning : Barn och unga utgör idag en attraktiv konsumentgrupp i fråga om marknadsföring. Marknadslandskapet har blivit allt mer individualiserat och sker till stora delar online och på sociala medier, där barn och unga har en hög närvaro. LÄS MER

  3. 3. Unga vuxnas syn på offentligt finansierade sociala medier : Potentiella syften, funktioner och skillnader jämfört med kommersiella plattformar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elin Lundqvist; Erik Nordmark; [2023]
    Nyckelord :sociala medier; public service; framtidsstudier; participatory futures; kontrafaktiska scenarier;

    Sammanfattning : As many of the issues associated with large commercial social media platforms can be attributed to their business models, it is important to explore platforms with alternative business models. Therefore, this study explores how young adults, aged 18-30, envision a Swedish publicly funded social media platform in terms of its purpose and functionality, the difference compared to commercial platforms, and how young adults view its potential implementation in Sweden in 2023. LÄS MER

  4. 4. Algoritmer i sociala medier : En kvalitativ studie om kunskapsnivåerna hos olika generationer gällande algoritmer och deras funktion

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Angelique Matinkoski; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Algoritmer; Kunskapsskillnader; Generation X och Z;

    Sammanfattning : Facebook, Instagram, TikTok och Snapchat var några av de mest kända sociala nätverken som användes av ett flertals människor världen över. Den sociala världen inom digitalismen utvecklades ständigt, drivet av algoritmer som skapade anpassade flöden för användarna. LÄS MER

  5. 5. Vacker på utsidan, trasig på insidan : En studie om unga kvinnors attityd till skönhetsfilter på TikTok

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida op de Weegh; Gréta Sigurdardóttir; [2023]
    Nyckelord :Social media; TikTok; Beauty filters; Body image; Sociala medier; TikTok; Skönhetsfilter; Självbild;

    Sammanfattning : I dagens snabbt växande sociala medielandskap står vi inför etiska frågor som ännu inte har diskuterats tillräckligt i takt med den digitala utvecklingen. Sociala medier spelar en betydande roll i att upprätthålla och sprida skönhetsideal på en skala vi aldrig tidigare skådat. LÄS MER