Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Vardagen : unga kvinnor och medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. LÄS MER
2. PICTURE-NOT-SO-PERFECT? En semiotisk bildanalys av hur Instagramanvändare gestaltar verkligheten under hashtagen #Instagramvsreality
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary Social media has become a huge part of everyday life. With it, editing and manipulation of images to post online has increased. Several studies have proven that retouched images can have a great negative impact on people’s self image and mental health. LÄS MER
3. Kvinnors upplevelser av sociala medier, skönhetsideal och självkänsla
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Föreliggande studie har inriktat sig på att utforska hur kvinnor i åldrarna 18 – 35 år upplever sociala medier och dess eventuella påverkan på deras självkänsla och skönhetsideal. Tidigare forskning inom området har visat varierande resultat där både positiva och negativa aspekter framhållits. LÄS MER
4. Triggervarning på TikTok : TikToks påverkan på kroppsideal
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : TikTok har blivit en populär plattform under de senaste åren, särskilt bland unga kvinnor. Tidigare forskning har visat att med användningen av sociala medier, särskilt visuella plattformar som TikTok, kan påverka mental hälsa hos kvinnor. LÄS MER
5. Från skärmen till hjärnan: En studie av kvinnors uppfattningar och tolkningar av kroppsrepresentation online : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Den här studien undersöker hur kvinnor upplever och tolkar hur kvinnokroppens representation i sociala medier påverkar deras självkänsla och psykiska hälsa. Genom en översikt av tidigare forskning, intervjuer med sex kvinnor i åldern 20-30 år samt tillämpning av social inlärningsteori och receptionsforskning, syftar vi till att ge en nyanserad insikt i detta viktiga samhällsproblem och ge läsarna en stark teoretisk grund för att förstå problemet. LÄS MER