Sökning: "sociala medier och kulturellt kapital"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sociala medier och kulturellt kapital.

  1. 1. Spotify Wrapped : det digitala självporträttet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Viktor Österberg; [2024]
    Nyckelord :Spotify Wrapped; Identitetsbyggande; Självrepresentation; Social övervakning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie som utforskar fenomenet Spotify Wrapped. Spotify Wrapped är en årlig resumé på musiken som användarna av musikplattformen Spotify har lyssnat på med statistik på användarnas mest lyssnade låtar, artister, genrer och dylikt. LÄS MER

  2. 2. Subkulturen och kapitalet : en studie om smak inom den digitala subkulturen Dark Academia

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Cecilia Malmberg; [2022]
    Nyckelord :Dark Academia; smak; subkulturer; estetik; smakregim; Bourdieu; subkulturellt kapital; Social Sciences;

    Sammanfattning : Dark Academia är en av flertalet digitala subkulturer som uppkommit på sociala medier under senare år. Bilder och videor föreställande akademiska sammanhang, klassisk litteratur, och stilguider i en mörkare färgskala är typexempel på sådant som kan visas i relation till estetiken. LÄS MER

  3. 3. Allt är inte guld som glimmar : Kronan, kris och makt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Linnea Glans; Anna Olofsson; [2020]
    Nyckelord :symbolisk makt; soft power; image; monarki; kriskommunikation; kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Hur kommunicerar en institution för att behålla sitt kulturella förtroende under kriser? Vi har genomfört en kvalitativ retorisk analys på det material som det brittiska kungahuset producerat på sina sociala medier under två kriser 2019. Tidigare studier av kungahus och likvärdiga institutioners kulturella maktposition i samhället har visat att allmänhetens uppfattning av institutionen i hög grad påverkas av institutionens förmåga att svara på kriser. LÄS MER

  4. 4. Hyllningskultur: de samarbetande kvinnornas strategi : En sociologisk studie om hur hyllningskultur tar sig uttryck bland kvinnliga scenkonstnärer i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Hedda Tingskog; [2018]
    Nyckelord :Culture of tribute; performance art; social media; framing analysis; inclusion; homosociality; cultural capital; reputation-based cooperation; Hyllningskultur; scenkonst; sociala medier; framinganalys; inkludering; homosocialitet; kulturellt kapital; ryktesbaserat samarbete;

    Sammanfattning : Det här är en uppsats som sökt svaret på frågorna: Vad är hyllningskultur och hur tar den sig uttryck bland kvinnliga scenkonstnärer i sociala medier idag? Hur kan hyllningskultur förstås ur ett sociologiskt perspektiv? Sammanlagt har material från 119 Instagraminlägg tillhörande 46 personer samlats in via snöbollsurval och bearbetats med hjälp av framinganalys. Detta har möjliggjort för en analys av hur hyllningskultur framställts. LÄS MER

  5. 5. ”DET FINNS INGET ROMANTISKT MED EN PDF” En kvalitativ studie av svenska studenters attityder och inställningar till kurslitteratur i e-boksformat.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elina Hellmark; Cecilia Jonsson; [2016-02-11]
    Nyckelord :e-bok; studenter; kurslitteratur; inställning; attityd; socialisation; meningsskapande; kognitiva processer; affektiva processer;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG, Göteborgs universitet. LÄS MER