Sökning: "sociala medier och kulturellt kapital"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden sociala medier och kulturellt kapital.

  1. 6. [Mat]Rätten att vara : en semiotisk analys av två av Coops reklamfilmer i kampanjen "Ekoeffekten"

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hanna Hejde Svedman; Hanna Olsson; [2016]
    Nyckelord :fält; social differentiering; representation; ekologisk mat; matkonsumtion; stereotyper; symboliskt kapital; klass; Coop; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker stereotyper och framställningar i Coops kampanjfilmer “Ekoeffekten” och “Möt familjen Palmberg” från 2015. Huvudfrågan i frågeställningen lyder “Hur representeras och framställs matkonsumtion i relation till livsstil och klass i Coops reklamfilmer i kampanjen “Ekoeffekten”?”. LÄS MER

  2. 7. Medborgarens nyhetsagenda på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Joni Huttunen M.; [2013]
    Nyckelord :Sociala medier; Agenda-Setting; Gatekeeper; Habitus; Participatory journalism; medverkande journalism;

    Sammanfattning : Syfte: Att klargöra vad det finns för likheter hos de nyheter som publiceras av privatpersoner på sociala medier för att sedan plockas upp och bli till nyheter i de traditionella medierna. Metod: Kvalitativ forskning. LÄS MER

  3. 8. L'Oréal VS. Mary Kay : En kvalitativ studie om marknadsföringsstrategier

    Kandidat-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lovisa Johansson; Hanna Arvidsson; [2011]
    Nyckelord :varumärke; marknadsföringsstrategier; marknadsföringstrender; värderingar; kundrelationer; mätta på reklam;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att kartlägga Mary Kays och L’Oréals marknadsföringsstrategier samt undersöka ifall de, av våra informanter, uppfattas i enlighet med företagens värderingar. Metod: Studien är genomförd med kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer vid tre tillfällen med unga kvinnor i åldrarna 21-25 år. LÄS MER

  4. 9. Mediekonglomeratets vagga : Familjen Hjörnes syn på sin roll som publicist

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Caroline Lagergren; [2011]
    Nyckelord :Hjörne; Stampen; Göteborgs-Posten; mediekoncentration; medieägande; familjeföretag;

    Sammanfattning : Familjen Hjörne har sedan 1926 varit Västsveriges dominerande mediefamilj. Under tre generationer har familjen i stort sett haft monopol på tidningsmakande i Göteborg och ägt, drivit och skrivit i Göteborgs-Posten. LÄS MER

  5. 10. Soup Nazi : Populär- och finkulturella referenser i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressens kulturjournalistik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Gustav Hultgren Svensson; Elias Kukkola Settervik; [2010]
    Nyckelord :kulturjournalistik; referenser; populärkultur; finkultur; kulturellt kapital; retorik; intertextualitet;

    Sammanfattning : Våra kulturella referensramar är med och avgör vår kulturella och sociala identitet. I den journalistiska texten kommer journalisternas referensramar till uttryck bland annat genom skribenternas bruk av kulturella referenser: jämförelser och paralleller olika kulturella fenomen emellan. LÄS MER