Sökning: "sociala medier och ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden sociala medier och ledarskap.

  1. 1. Att leda under krig i en digital tidsepok : en kvalitativ textanalys av Volodymyr Zelenskyjs självframställning på Instagram

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hanna Dalborg; Tilda Thorsson; [2023]
    Nyckelord :Volodymyr Zelenskyj; Instagram; politiskt ledarskap; politisk retorik; kvalitativ textanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsatsen är författad av Tilda Thorsson och Hanna Dalborg i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen kommunikation och medier vid Lunds universitet. Uppsatsens titel är “Att leda under krig i en digital tidsepok”. I en tidsepok av digitala medier krävs ett nytt sorts ledarskap online. LÄS MER

  2. 2. "The Bird is Freed" - En kvalitativ studie om social legitimitet på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hedda Palmstierna; Eric Oscarsson; Alice Ekstrand; [2023]
    Nyckelord :ledarskap; social legitimitet; sociala medier; Twitter; Elon Musk; Business and Economics;

    Sammanfattning : Fem nyckelord: ledarskap, social legitimitet, sociala medier, Twitter, Elon Musk Forskningsfråga: Hur kan ledare använda sig av kontroversiella uttalanden på sociala medier för att skapa och upprätthålla social legitimitet? Syfte: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur ett kontroversiellt språk och uttalanden på sociala medier, med Twitter som exempel, kan användas för att skapa och upprätthålla en social legitimitet. Detta görs genom att analysera ledaren Elon Musks tweets samt hur hans följare besvarar detta. LÄS MER

  3. 3. Kvinnligt ledarskap i krishantering : En multimodal analys av kvinnliga politikers kriskommunikation i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Louri Akmekjian; Fartun Rage Ali; [2023]
    Nyckelord :Multimodal analysis; crisis communication; gender stereotypes; transformative leadership; Facebook;

    Sammanfattning : This essay examines the communication strategies employed by Jacinda Ardern and Erna Solberg during the Covid 19 crisis, with a focus on how they exhibit feminine leadership at- tribute s that show empathetic and interpersonal skills . W e find that both Ardern and Solberg demonstrated similarities in language and visual elements from their Facebook posts during the selected period 21 03 2020 to18 06 2021 to communicate their main messages. LÄS MER

  4. 4. Employer branding: En fenomenografisk studie om Malmö stads arbete med att attrahera och behålla personal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Jenny Warnberg Richter; Anna Inghardt; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Extern employer branding; Intern employer branding; Tillitsbaserat ledarskap; Work-life balance; Organisationskultur; Intern rörlighet; Kompetensutveckling; Lärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Arbete med employer branding har blivit allt viktigare som ett resultat av globaliseringen. Arbetsgivare behöver profilera sitt erbjudande på ett effektivt sätt, då både potentiella och befintliga medarbetare har fler möjligheter på arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. Sambandet mellan organisationsstruktur och förbättringskultur : En enkätundersökning om kvalitetsledning via sociala medier

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Alina Puur; Yvonne Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Improvement culture; organizational structure; total quality management; quality management; Förbättringskultur; organisationsstruktur; offensiv kvalitetsutveckling; kvalitetsledning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle sker det snabba förändringar som ställer krav på att förbättringsarbetet drivs framåt. Organisationer med en stark organisationsstruktur har goda värderingar med en tydlig kommunikation där kvalitetsledning tillämpas. LÄS MER