Sökning: "sociala medier och nyhetsvärdering"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden sociala medier och nyhetsvärdering.

  1. 1. "Hej Tiktok!" : en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsvärdering på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Johanna Grüter; Lina Buhre; [2023]
    Nyckelord :Tiktok; Sociala medier; Nyhetsvärden; Engagemang; Användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker om nyhetsvärden som ökar potentialen för engagemang premieras i den svenska nyhetsdistributionen på Tiktok. Det görs med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys med variabler som utgår ifrån nyhetsvärdering som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  2. 2. SVT Nyheter på TikTok - ett år in : En kvantitativ innehållsanalys om SVT Nyhets närvaro på TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Josefine Johansson; Linnea Liljedahl; [2023]
    Nyckelord :TikTok; SVT Nyheter; medielogik; sociala medier; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : This study aims to examine the presence of the Swedish news agency SVT Nyheter on the social media platform TikTok. The platform is relatively new and was not originally designed for news but with time more and more news agencies have started to share their content on TikTok. SVT Nyheter has been active on the platform since November 2022. LÄS MER

  3. 3. #Fyp: Dåliga Nyheter med Krimtema : En studie om nyhetsurval och nyhetsvärdering på TikTok

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Lisa Ahlén; Alva Collin; [2023]
    Nyckelord :Brand-building news; Kommersialisering; Nyhetsurval; Nyhetsvärdering; Platformization; Sociala medier; TikTok;

    Sammanfattning : Aftonbladet, Expressen and TV4 Nyheterna are the largest Swedish news media on TikTok, and this essay focuses on how these media outlets evaluate news and what the news selection looks like on the platform. We proceeded from the theory of commercialization, news evaluation and agenda setting in combination with previous research on news evaluation and news selection on social media to answer our questions. LÄS MER

  4. 4. Vilka nyheter hamnar på Tiktok? : En kvantitativ innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Nicholas Tsakonas; Felicia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Tiktok; nyhetsvärdering; sociala medier; nyheter; journalistik;

    Sammanfattning : Sociala medie-appen Tiktok når 24 procent av personer under 35 år i världen, där 7 procent av dem använder appen för nyheter. I Sverige är det åldersgruppen 9 till 14 år som förr inte tagit del av nyheter alls i någon hög grad, som nu tar del av nyheter via Youtube, Instagram och Tiktok, där Tiktok är den vanligaste nyhetskällan. LÄS MER

  5. 5. Ett gott skratt förenar flödet : En kvantitativ studie om framgångsrika inlägg på r/sweden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Bizz Sjöblom; Marcus Alexisson; [2020]
    Nyckelord :Reddit; r sweden; redaktör; sociala medier och nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Inom traditionella medier förekommer i regel alltid en eller flera redaktörer. Dessa fungerarsom gatekeepers över vad som ska lyftas fram i medierna och bli till nyheter. LÄS MER