Sökning: "sociala medier påverkan"

Visar resultat 11 - 15 av 565 uppsatser innehållade orden sociala medier påverkan.

  1. 11. Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elma Hrnjic; Sandra Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Influenceraktivism; Varumärkesaktivism; Konsumentupplevelser; Influencer; Varumärkesautenticitet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. LÄS MER

  2. 12. Sociala mediers påverkan av unga vuxnas politiska deltagande online : En kvalitativ studie av hur dagens sociala medier påverkar internetanvändares politiska deltagande online

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anton Danielsson; William Yesil; [2024]
    Nyckelord :Sociala medier; Politisk information; politiskt deltagande online; Unga vuxna; Avsiktlig exponering; Oavsiktlig exponering;

    Sammanfattning : This study delves into the influence of social media on the online political participation of young individuals. The research focuses on a sample comprising six students from diverse programs at Örebro University, employing a qualitative methodology centered on semi-structured interviews conducted with all participants. LÄS MER

  3. 13. Ett klick ifrån politiken: : Om sociala mediers och ungdomars politiska engagemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Aron Sternlöf; Lisa Bovaller; [2024]
    Nyckelord :Sociala medier; Gymnasiet; Källkritik; Politiskt engagemang;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att besvara frågorna “Hur påverkar sociala medier ungdomars demokratifrämjande politiska engagemang?” och “Vad säger tidigare forskning om sociala mediers påverkan på ungdomars källkritiska förmåga?”. Metoden har framför allt bestått av litteratursökning i databaserna ERIC, ERC och Swepub. LÄS MER

  4. 14. "NÅ UT TILL FLER UNGDOMAR OCH SÄNKA TRÖSKLARNA IN TILL BIBLIOTEKET" : En studie om Tiktok-kontos förändringar på folkbiblioteket utifrån folkbibliotekariers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Saga Olsson; Maya Lundgren; [2024]
    Nyckelord :Tiktok; Booktok; Sociala medier; Folkbibliotek; Folkbibliotekarie; Förändring; Förändingsprocess;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har undersökt hur förändringsprocessen gick till när folkbibliotek skapade Tiktok-konton och vilka faktorer som spelade roll för kontos upprätthållning. Studien undersökte också hur bibliotekens konton på plattformen har förändrat biblioteksverksamheten enligt folkbibliotekarien. LÄS MER

  5. 15. Influencer marketing inom hudvårdsbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters attityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mikaela Isacson; Danayit Yibrah; [2024]
    Nyckelord :Social media; Influencer marketing; Attitude; Purchase intention; Interaction; Trust.; Sociala medier; Influencer marketing; Attityd; Köpintention; Interaktion; Förtroende.;

    Sammanfattning : Datum:   2024-01-04 Nivå:    Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi:   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens  Universitet.  Författare:   Danayit Yibrah   &   Mikaela Isacson                     (00/12/10)                 (99/02/26) Titel:    Influencer marketing inom hudvårdsbranschen Handledare:   Pejvak Oghazi Nyckelord:   Sociala medier, Influencer marketing, Attityd, Köpintention,  Interaktion, Förtroende. LÄS MER