Sökning: "sociala medier positiv påverkan"

Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade orden sociala medier positiv påverkan.

  1. 6. Pixels to Purls : Unravelling the Revival of Knitting in the Digital Age

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emma Niemelä; [2023]
    Nyckelord :Knitting; Online communities; Participatory culture; Knowledge sharing; Stickning; Onlinenätverk; Delaktig kultur; Kunskapsdelning;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar återuppträdandet av stickning som en populär aktivitet och den roll som online-plattformar spelar för att stödja och upprätthålla denna trend. Genom intervjuer med stickare och analys av online-gemenskaper för stickning visar studien att stickning har upplevt en återkomst på grund av dess nostalgiska och terapeutiska drag, vilket främjar kreativitet, gemenskap och en känsla av samhörighet. LÄS MER

  2. 7. Design an emotionally positive experience via sentiment classification for social media recommendation systems : A case study in TikTok

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yawen Deng; [2023]
    Nyckelord :recommendation system; social application; sentiment classification; emotions; UX; rekommendationssystem; social tillämpning; känslolägesklassificering; känslor; UX;

    Sammanfattning : Recommendation system benefits social media by attracting users with the posts they prefer. The recommended posts, however, may not align with what users really need to browse, especially in terms of emotion. LÄS MER

  3. 8. Gamification Otherwise : Alternative directions to enhance the sense of friendliness in online communities

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anna Chuprina; [2023]
    Nyckelord :gamification; sense of community; engagement; social media; gamification; känslan av gemenskap; engagemang; sociala medier;

    Sammanfattning : Gamification is a widely explored topic in various contexts. In particular, gamification is used in the form of likes and reactions on various social media. However, it was identified that this reward system in the form of likes led to addictive behavior. LÄS MER

  4. 9. Vacker på utsidan, trasig på insidan : En studie om unga kvinnors attityd till skönhetsfilter på TikTok

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida op de Weegh; Gréta Sigurdardóttir; [2023]
    Nyckelord :Social media; TikTok; Beauty filters; Body image; Sociala medier; TikTok; Skönhetsfilter; Självbild;

    Sammanfattning : I dagens snabbt växande sociala medielandskap står vi inför etiska frågor som ännu inte har diskuterats tillräckligt i takt med den digitala utvecklingen. Sociala medier spelar en betydande roll i att upprätthålla och sprida skönhetsideal på en skala vi aldrig tidigare skådat. LÄS MER

  5. 10. Den ensamma generationen: en explorativ studie om psykisk ohälsa, konsumtionsbeteende och sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lydia Santérus; Alexzandra Österlin; [2023]
    Nyckelord :psykisk hälsa; ensamhet; privatekonomi; konsumtionsbeteende; sociala medier; unga vuxna; könsskillnader; mental health; personal financial situation; loneliness; consumer behavior; social media; young adults; gender differences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Recent studies show an increase in debt among young adults, especially young women. The purpose of this study was to examine the relationship between mental health, perceived loneliness, personal financial situation, consumer behavior, the use of social media and how these differ in a gender and generational context. LÄS MER