Sökning: "sociala mediers påverka"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden sociala mediers påverka.

  1. 1. Tillfälligt avbrott från Instagram som metod för att undersöka appens påverkan på användares självkänsla

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Wollberg; Olle Sköld; [2023]
    Nyckelord :Självkänsla; Instagram; Rosenberg Self-Esteem Scale RSES ;

    Sammanfattning : Ever since the breakthrough of social media it has become progressively more interesting to investigate whether or not it only exists for our pleasure or if it comes with negative side-effects. Instagram is, as of now, the fourth biggest social media which makes it one of the most established social medias whom most internet-users value. LÄS MER

  2. 2. Risker och möjligheter med mobiltelefonen

    L1-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Johan Ek; [2023]
    Nyckelord :unga vuxna; mobiltelefon; kommunikation; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : År 2007 släpptes världens första smartphone. Bara 16 år senare har näst intill varenda människa i Sverige en mobiltelefon i deras ficka. Sakta men säkert har mobiltelefonen blivit en del av vår vardag som ett av våra mest basala behov. LÄS MER

  3. 3. Medierna och våldet : - en kritisk diskursanalys av tre svenska mediers nyhetsrapportering av mäns våld mot kvinnor i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Caroline Thoresdotter; Mirjam Butler; [2023]
    Nyckelord :mäns våld mot kvinnor; media; diskurs; makt; socialt arbete;

    Sammanfattning : Mäns våld mot kvinnor i nära relationer klassificeras som ett allvarligt folkhälsoproblem och en kränkning av kvinnors mänskliga rättigheter (WHO, 2013). Samhällets ansvar för problemet har uppmärksammats under de senaste decennierna, bland annat genom stärkt lagstiftning och en högre politisk prioritet. LÄS MER

  4. 4. Från Elektronisk Word of Mouth till ett investeringsbeslut : En studie om unga aktiesparares nyttjande av Elektronisk Word of Mouth inför ett investeringsbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Linn Grefve; Viktor Nordin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att investera i aktier har under de senaste åren blivit alltmer aktuellt, i takt med att sociala mediers popularitet ökat kraftigt i relation till digitaliseringen. Idag kommunicerar allt fler individer i digitala utrymmen för att utbyta, sprida och dela information och åsikter med varandra. LÄS MER

  5. 5. Var går gränsen för yttrandefrihet? : En kvalitativ studie av Tiktok och Instagrams gestaltning av koranbränningarna i Sverige år 2023

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Gumabon; Hedda Nilsson; [2023]
    Nyckelord :koranbränning; Instagram; Tiktok; Sverige; sociala medier; gestaltningsteori; nyheter och information; retorisk analys; visuell textanalys; strukturella dimensioner; interaktion; yttrandefrihet; samhällsdebatt.;

    Sammanfattning : I denna studie utforskade vi framställningen av koranbränning på Instagram och Tiktok i Sverige under 2023 genom att analysera totalt 10 inlägg och 30 kommentarer. Syftet med studien var att belysa sociala mediers roll som plattform för nyheter och information, där kontroversiella ämnen snabbt sprids. LÄS MER