Sökning: "sociala myter"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden sociala myter.

  1. 1. Den medierade fula gubben : samtida ryktesspridning om fula gubbar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Leksell; Minna Ståleker; [2024]
    Nyckelord :Fula gubbar; sexualförbrytare; pedofiler; ryktesspridning; föreställningar; Flashback; myter; stereotyper; sociala typer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen: “Den medierade fula gubben: Samtida ryktesspridning om fula gubbar” är författad av Minna Ståleker och Olivia Leksell för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. Det har sedan länge funnits en fruktan för pedofiler som i folkmun kallas för fula gubbar. LÄS MER

  2. 2. Det känslostyrda arbetet för blivande förskollärare : En kvalitativ diskursanalys rörande institutionella förväntningar kring vad förskollärare förväntas förstå om känslor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Robin Yaka; [2023]
    Nyckelord :Emotionellt arbete; Förskollärare; Hochschild; Diskurs; Känsloregler; Nyinstitutionell teori;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka institutionella förväntningar som finns på blivande förskollärare på Uppsala universitet angående det emotionella arbetet som de ska utföra. Studien använder sig av kurslitteratur från Uppsala universitets förskollärarprogram (2022). LÄS MER

  3. 3. "Jag vill springa mot något, inte bort" : en religionsantropologisk och religionssociologisk undersökning av Stephen Kings filmserie DET som senmodern övergångsrit.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Liebl; [2022]
    Nyckelord :övergångsrit; ungdomskultur; religion; att bli vuxen; film; tematisk analys; Arnold van Gennep; Thomas Ziehe;

    Sammanfattning : Den snabba samhällsutvecklingen har lett till nya möjligheter, men också nya utmaningar för ungdomar som står på tröskeln till vuxenvärlden. Livet för unga människor idag är i stor utsträckning präglat av val där idéer hämtas från den globala populärkulturen och digitala sociala forum, där detta tjänar som inspiration till att individualisera den egna livsåskådningen och identiteten. LÄS MER

  4. 4. När den anklagade blir till offer : En multimodal kritisk diskursanalys om representation och förekomsten av myter kring sexualbrottsanklagelser i dokumentären Persona non grata

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellinor Röjne; Lisa Andrén; [2022]
    Nyckelord :MCDA; multimodal critical discourse analysis; rape myths; rape culture; documentary; representation; MCDA; Multimodal kritisk diskursanalys; våldtäktsmyter; dokumentär; våldtäktskultur; representation;

    Sammanfattning : Studien ”När den anklagade blir till offer” ämnar belysa och problematisera mediernas roll när det gäller representationen av sexualbrottsanklagelser. Medierna kan ha potentialen att påverka den allmänna opinionen om sexualbrott och det är därmed viktigt att uppmärksamma hur representationer förmedlas. LÄS MER

  5. 5. Hur representeras etniska minoriteter under skyddsutrustning? : En komparativ semiotisk innehållsanalys av Under Armours reklamfilmer ur ett postkolonialt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oskar Sörling; Hasib Zolic; [2021]
    Nyckelord :Semiotics; representation; postcolonialism; social movements; marketing communications; Under Armour; BLM; Semiotik; representation; postkolonialism; sociala rörelser; marknadskommunikation; Under Armour; BLM;

    Sammanfattning : Med bakgrund i Black Lives Matter-demonstrationerna problematiserar den här studien två reklamfilmer från sport- och klädföretaget Under Armours (UA:s) kampanj The only way is through med syfte att studera hur normer och värderingar främjas utifrån jämlikhet och mångfald i UA:s reklamfilmer. Detta studeras genom att undersöka hur vita personer, färgade personer (POC) och personer med olika etnisk bakgrund representeras i UA:s reklamfilmer och vad det finns för likheter och skillnader mellan dessa representationer. LÄS MER