Sökning: "sociala och pedagogiska uppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden sociala och pedagogiska uppgifter.

  1. 1. Elever med ADHD och deras upplevelser och tankar om motivation i skolan : En fallstudie från grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Faller; [2021]
    Nyckelord :Fallstudie; ADHD; motivation; tillgänglig lärmiljö; stödinsatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Forskning visar att ungdomar med ADHD har signifikant sämre motivation i skolan än elever som inte har diagnosen. Många elever lämnar grundskolan varje år med ett starkt skolmotstånd, låga meritvärden och ett dåligt självförtroende. LÄS MER

  2. 2. Kritisk digital kompetens : En intervjustudie om lärares uppfattningar om elevers digitala kompetenser och hur dessa kan främjas i samhällskunskapsundervisningen genom digitala verktyg

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Robin Nilsson Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; TPACK; Digitala verktyg; Samhällskunskap; Digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa uppsats är att studera hur lärare i samhällskunskap uppfattar elevernas digitala kompetenser. Utöver det ämnar denna studie få kunskap om vilka metoder lärare använder för att främja elevernas digitala kompetenser inom undervisningen av ämnet samhällskunskap på gymnasial nivå. LÄS MER

  3. 3. Elever med svenska som andraspråk : om ämnesval, samundervisning och stöttning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Terese Kerstinsdotter; [2019]
    Nyckelord :andraspråkselever; svenska som andraspråk 1; svenska som andraspråk 2; svenska som andraspråk 3; samundervisning; intellektuell utmaning; planerad stöttning;

    Sammanfattning : Svenska som andraspråk är ett kontroversiellt ämne. Vissa forskare anser ämnet vara särskiljande och exkluderande medan andra ser utvecklingsmöjligheter och pedagogiska behov av det. Empirisk forskning och forskning där elever kommer till tals är ännu knapphändig. Denna studie medverkar till att göra gymnasieelevers röster hörda. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogens roll i förskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Kristina Strand; [2018]
    Nyckelord :Förskola; handledning; sociokulturell teori; specialpedagogik; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa förskollärares, specialpedagogers och förskolelednings uppfattningar om och förväntningar på specialpedagogens roll i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats som grund, och semistrukturerade intervjuer har genomförts med elva informanter i en mindre, mellansvensk kommun. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap i skolans värld : Förskollärare och lärares uppfattningar om ledarskap i relation till elevers lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Lineruth; [2017]
    Nyckelord :Fenomenografi; förskollärare; lärare; intervju; ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att få fördjupad kunskap om förskollärares och lärares uppfattningar om förskollärare och lärares ledarskap i skolan, med fokus på elevers lärande och utveckling. Studien har en kvalitativ forskningsansats och baseras på samtalsintervjuer med tre förskollärare och tre högstadielärare. LÄS MER