Sökning: "sociala relationer inom skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 90 uppsatser innehållade orden sociala relationer inom skolan.

  1. 21. "Startskott" : En kvalitativ fallstudie om medborgarmobilisering för ett tryggare Skarpnäck

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Grace Jobe; [2022]
    Nyckelord :Citizen mobilization; Social movement theory; Collective efficiency; Mobilization process; Social capital theory; Gun violence; Neighbourhood; Organisation; Medborgarmobilisering; Social rörelse; Kollektiv förmåga; Mobiliseringsprocess; Socialt kapital; Vapenvåld; Grannskap; Organisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om motiv som leder till att medborgare organiserar sig mot vapenvåld och för en tryggare ort, efter att en ung man i området skjutits till döds på öppen gata. Vidare var syftet att få en förståelse för hur de mobiliserande processerna tar sig uttryck i Skarpnäck. LÄS MER

  2. 22. Skolhund med nos för motivation : Hur kan elever i behov av särskilt stöd öka motivationen till lärande med hjälp av en hund som specialpedagogiskt verktyg? En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Verde; [2022]
    Nyckelord :hundassisterande pedagogik; motivation; oxytocin; anknytning; relationsskapande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Att använda sig av och våga prova nya olika verktyg i den specialpedagogiska undervisningen är en viktig del i mötet med elever i behov av särskilt stöd. Ett verktyg som framför allt har använts internationellt under en längre tid är hundassisterande pedagogik. LÄS MER

  3. 23. SOCIAL DELAKTIGHET I SKOLAN FÖR BARN OCH UNGDOMAR MED ATTENTION-DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna Jenelius; Emma Holmström; [2021-06-07]
    Nyckelord :ADHD; social participation; social activities; school; Occupational therapy;

    Sammanfattning : Bakgrund Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) är en relativt vanlig diagnos, cirka fem procent av alla barn i Sverige har ADHD. Problem som kan förekomma vid diagnosen, kategoriseras till tre huvudområden: uppmärksamhetsstörning, överaktivitet och impulsivitet som kan skapa hinder i vardagen och i relationer med andra. LÄS MER

  4. 24. “Det känns som att jag inte existerar!” : En kvalitativ studie om distansundervisningens påverkan på social interaktion för nyanlända gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Rweeda Abdulzahra; Stefhan Llanes García; [2021]
    Nyckelord :nyanlända gymnasieelever; distansundervisning; social interaktion; kommunikation; social inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse av hur övergången från fysisk till fjärr- och distansundervisning i samband med Covid-19 förändrat nyanlända gymnasielevers sociala interaktionsmönster inom skolmiljön, samt hur dessa kan påverka deras upplevelser av skolgången. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ ansats där det totalt gjordes sju semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 25. Skolans roll vid nätmobbning : En kvalitativ studie om hur sju skolkuratorer beskriver samverkan och deras arbete mot nätmobbning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Jacob Levander; Casandra Roupé; [2021]
    Nyckelord :social work; cyberbullying; school; school counsellor; collaboration; Danermarks collaboration model; socialt arbete; nätmobbning; skolan; skolkurator; samverkan; Danermarks samverkansmodell;

    Sammanfattning : Cyberbullying is a phenomenon that has negative impact on children’s and adolescents’ mental health and can be categorized as a potential mental health issue. Research suggests that school climate, the school’s unity and collaboration between school counsellors and personnel and the work with students and guardians is of importance in preventing and acting against cyberbullying. LÄS MER