Sökning: "sociala trycket"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden sociala trycket.

  1. 1. Mångfunktionella lekytor i den urbana staden : en studie av hur funktionerna lek och ekosystemtjänster samverkar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Maja Billing; Maja Hansson Brusewitz; [2023]
    Nyckelord :Mångfunktionella ytor; ekosystemtjänster; lekvärden; lekmiljö; hållbara städer;

    Sammanfattning : Den ökade urbaniseringen medför flera hållbarhetsutmaningar gällande utvecklingen av våra städer och samhällen. Förtätning är det rådande stadsbyggnadsidealet då det anses hantera urbaniseringstrenden utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Product Lifetime Extension - Identifying and investigating the opportunities and challenges presented by business and customers in extending product lifetime from a circular economy perspective

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.); KTH/Industriell produktion

    Författare :Tarek Jannusi; Hrishav Paul; [2022]
    Nyckelord :product lifetime; accessibility; circular economy; design; product obsolescence; supply-chain; produkt livslängden; tillgängligheten; cirkulär ekonomi; design; produkters inkurans; leveranskedjan;

    Sammanfattning : In order to meet the needs of the generations to come and to achieve the global target of maximum climate change of 1.5 degrees, we need to transform the way the society consumes natural resources. The purpose of this research is to effectively align the needs of the businesses and customers alike to accelerate a market-driven resource efficiency. LÄS MER

  3. 3. Bakom kulisserna på cancelkultur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilda Alexandersson; Linnéa Wrobel; Sandra Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Cancelkultur; Generation Z; Drivkrafter; Kapitalteori; Bandwagon-effekt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Bakom kulisserna på cancelkultur Seminariedatum: 2022-06-03 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Tilda Alexandersson, Sandra Andreasson och Linnéa Wrobel Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Cancelkultur, Generation Z, Drivkrafter, Kapitalteori, Bandwagon-effekt Forskningsfråga: Vilka bakomliggande drivkrafter avgör huruvida individer i generation Z deltar i cancelkultur och hur förhåller sig drivkrafterna till varandra? Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka bakomliggande drivkrafter som avgör huruvida en individ inom generation Z (födda år 1995–2005) cancellerar ett företag eller person som agerar i strid mot sociala och moraliska värden. Mer specifikt kartlägger studien hur olika drivkrafter, omedvetna såväl som medvetna, påverkar enskilda individer samt hur drivkrafterna förhåller sig till varandra. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetskommunikation som verktyg : Hur tryck från intressenter inverkar på ridsportföreningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ann-Sofie Johansson; Fanny Lund Ödmark; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; non-profit associations; stakeholders; sustainability communication; sustainability reporting; Hållbarhet; ideella föreningar; intressenter; hållbarhetskommunikation; hållbarhetsarbete;

    Sammanfattning : Alla behöver vara med och bidra till hållbar utveckling. Under senare tid har det blivit allt viktigare att arbeta kring hållbarhetsfrågor för att främja hållbar utveckling. I tidigare forskning har det framkommit att organisationer som använder intressentengagemang i hållbarhetsredovisningen kan utvinna fördelar. LÄS MER

  5. 5. Går laget före jaget? Hur den visstidsanställda medarbetaren förstår ambassadörskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Filip Svensson; Ebba Björnfalk; [2021]
    Nyckelord :temporary employment; brand ambassador; brand ambassadorship; personal branding; social identity approach; VCI alignment model; hermeneutic; Social Sciences;

    Sammanfattning : The increased competition amongst brands has raised the importance of coworkers to strengthen the organizational reputation. The research seen from an employee perspective on how these coworkers themselves experience brand ambassadorship is although limited. LÄS MER