Sökning: "socialantropologi konsumtion"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden socialantropologi konsumtion.

  1. 1. De kallar sig köpstoppare : En kvalitativ studie kring fyra kvinnors individuella ställningstagande rörande sina konsumtionsvanor

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna Tjerneld; [2020]
    Nyckelord :Socialantropologi; konsumtion; socialt umgänge; identitet; status; hållbar konsumtion; köpstopp; Social anthropology; consumption; social interaction; identity; status; sustainable consumption.;

    Sammanfattning : För den här studien har jag intervjuat fyra kvinnor kring konsumtion, gemensamt är att de alla identifierar sig som köpstoppare. Syftet är att ta reda på hur de agerar när de köpstoppar. Jag har frågat dem hur de definierar konsumtion, och det framkommer att de inte uppfattar alla former av konsumtion som konsumtion. LÄS MER

  2. 2. Etiskt guld - En antropologisk studie om hur moral och identitet kan vara komponenter av en metall

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Sarah Mineur; [2019]
    Nyckelord :Socialantropologi; moral; rättvis handel; neoliberalism; ekologiskt guld; Social Sciences;

    Sammanfattning : Guld är en ädelmetall vilken kan påverka områden såsom exempelvis miljö, kultur och samhälle. Olika aspekter av moral studeras här genom att se hur identitet skapas men också via olika uppfattningar kring innebörden av ’etiskt guld’. LÄS MER

  3. 3. Du är vad du köpt. Om konsumentmärkningar och att hitta och bekräfta sig själv i en djungel av budskap.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Hanna Edensten; [2012]
    Nyckelord :socialantropologi; identitet; Daniel Miller; konsumtion; konsumentmärkningar; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats i socialantropologi är en litteraturstudie som huvudsakligen diskuterar kopplingen mellan etiska konsumentmärkningar och slutkonsumenter. Studien tar upp både organisationer och företag som utvecklar märkningar och hur de beskriver och profilerar sin verksamhet enligt etiska principer. LÄS MER

  4. 4. Svärmorsdröm goes Punk : En studie om den senmoderna människan

    Magister-uppsats, Avdelningen för Socialantropologi

    Författare :Karin Andersson; [2009]
    Nyckelord :cultural types; BoBos; late modernity; life style; consumption; kulturella typer; BoBos; senmodernism; livsstil; konsumtion;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den senmoderna människans åsikter yttrar siggällande utbildning, arbete, fritidssysselsättning, resor, konsumtion och tro. Vidare vill jag undersöka ifall informanterna och deras åsikter kan kopplas samman med Mary Douglas teorier om kulturella typer och hur det yttrar sig. LÄS MER

  5. 5. Klimatförändringarnas antropologi : En kvalitativ studie av förhållningssätt till klimatförändringar bland boende i Östergötland

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Addi Svarogic; [2006]
    Nyckelord :ecology; consumption; responsibility; environmental ethics; Social Anthropology; climate change; socialantropologi; klimatförändringar; ekologi; konsumtion; ansvar; miljöetik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppmärksamma uppfattningar om klimatförändringarna utifrån fem informanters perspektiv och med kopplingar till relevant litteratur inom klimatområdet. Viktiga aspekter av klimatförändringar som diskuteras är informanternas syn på människans inverkan på klimatet, fördelningen av ansvar och viljan till förändringar och uppoffringar. LÄS MER