Sökning: "socialinteraktionistiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden socialinteraktionistiskt perspektiv.

  1. 1. DET KOMMUNIKATIONSSTÖDJANDE KLASSRUMMET: ANVÄNDANDE AV ETT OBSERVATIONSVERKTYG I SÄRSKOLAN

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Juhlin; [2022]
    Nyckelord :Communication Supporting Classroom Observation Tool CSCOT ; fokusgruppintervju; observationsprotokoll; speciallärare; särskola;

    Sammanfattning : Forskning om särskolan kan ses som bristfällig och allt för sällan har forskningsområdet behandlat utbildningens ”vad” och ”hur” när det gäller särskolans verksamhet. Det finns mycket kunskap, material och metoder kring språkinlärning och undervisning generellt, men mindre kring språkinlärning och undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  2. 2. Boksamtal : Förskolebarns textrörlighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Lydell; Sandy Eriksson; [2012]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; textrörlighet; socialinteraktionistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna undersökning är att studera förskolebarns sätt att samtala om innehållet i texter, barnens textrörlighet samt nivåer av textrörlighet vid gemensam läsning av en bilderbok. Detta studeras utifrån att se vilka egna initiativ barnen tar vid gemensam läsning och vad de samtalar om vid ett styrt samtal. LÄS MER

  3. 3. Att lära sig läsa och skriva : En intervjustudie om barns uppfattningar i förskoleklass och i skolår 1 och 2

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet

    Författare :Therése Bjelkenholt; Jannica Möller; Åsa Olsson; [2008]
    Nyckelord :individualpsykologiskt perspektiv; socialinteraktionistiskt perspektiv; barns uppfattningar; läsa; skriva;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie med syftet att utifrån ett individualpsykologiskt och ett socialinteraktionistiskt perspektiv förstå barns uppfattningar av att lära sig att läsa och skriva. I vår vetenskapliga förankring beskriver vi dessa två perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Lärares didaktiska val i skolans inledande läs- och skrivundervisning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Åhman; Sarah Boljang; [2007]
    Nyckelord :läsa; skriva; läsundervisning; skrivundervisning; det individualpsykologiska perspektivet; det socialinteraktionistiska perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete var att belysa lärares didaktiska val utifrån ett individualpsykologiskt och ett socialinteraktionistiskt perspektiv på läs- och skrivlärande. Vi valde kvalitativ intervju med förutbestämda frågor och utrymme för följdfrågor. LÄS MER

  5. 5. Några pedagogers didaktiska val i läs- och skrivundervisning : -utifrån ett socialinteraktionistiskt perspektiv och med fokus på utveckling av didaktisk kompetens

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jatta Norberg; Linda Fredriksson; Linda Berggren; [2006]
    Nyckelord :läs- och skrivdidaktik; socialinteraktionistiskt perspektiv; didaktisk kompetens; kommunikation; meningsfullt sammanhang; samspel;

    Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att skapa goda möjligheter för barnens läs- och skrivutveckling, därav är det av största vikt för pedagoger att besitta en bred kompetens inom detta område. Syftet med denna uppsats är att diskutera några pedagogers didaktiska val i arbetet med barns tidiga läs- och skrivutveckling mot bakgrund av deras utbildning och arbetslivserfarenheter. LÄS MER