Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ”Nämen, det kan ju fullkomligt förstöraen relation” : Intervjuer med lärare om brottsförebyggande arbete
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Skolan framhålls ofta som en av de viktigaste samhällsinstitutionerna i arbetet med att före-bygga brottslighet bland barn och ungdomar. Skolan har en central plats i de flesta barn och ungdomars liv eftersom de spenderar mycket tid där. LÄS MER
2. UTSTÄLLNINGSBESÖK SOM PEDAGOGISK FUNKTION : bildlärares uppfattningar om besök på konstutställning i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Att möta konst är centralt i bildämnet och ett sätt att göra det är att besöka konstutställningar. Syftet med studien har varit att fördjupa kunskapen om hur och varför bildlärare på gymnasiet använder besök på konstutställningar i sin undervisning. LÄS MER
3. Samhällsorienterade ämnens betydelse för elevers identitetsskapande : - En kvalitativ studie om lärares perspektiv på identitetsskapande undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Identitet är något vi alla besitter, denna utvecklas och formas hela tiden i flera vardagliga sammanhang. Skolan är till synes en plats som kan skapa förutsättningar för ett identitetsskapande. LÄS MER
4. The Digital Breakroom - Designing for Spontaneous DigitalInteractions
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Spontaneous interactions and chance encounters are important for establishing a sense of connection and shared identity for colleagues since they are a natural possibility for informal conversations, but when work is moved from the physical shared offices to digital workplaces it is no longer as easy to run into a colleague by the coffee machine and just chat for a couple of minutes. This thesis examines what factors are needed in order to create a structure where digital spontaneous interactions could happen. LÄS MER
5. Vilken typ av medborgare vill vi ha? : en idealtypsanalys av kursplanen i samhällskunskap för årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study is written in the light of the ongoing debate in Sweden about the school's purpose, and the political will to enhance the schools focus on factual and subject knowledge. This study aims to explain how this purpose can be read in today's syllabus for the civics subject for school years 4-6. LÄS MER