Sökning: "socialisation i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 67 uppsatser innehållade orden socialisation i skolan.
21. Elevers förhållningssätt till pennan och datorn som skrivverktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningSyftet med mitt examensarbete är att få en förståelse för hur elever förhåller sig till skrivverktygen pennan och datorn. I samhället och i skolan pågår en digitalisering där vi allt mer använder oss av digitala hjälpmedel. Datorer, skrivplattor och mobiler har en självklar plats i vår vardag. LÄS MER
22. Från second chance school till högre utbildning : Studier på folkhögskola som en identitetskapande och självstärkande process
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att, ur ett socialpsykologiskt perspektiv, skapa en djupareförståelse för hur unga vuxnas väg till studier på Fryshusets folkhögskola ser ut. Därtill ämnarstudien få en förståelse för de unga vuxnas upplevelser av sina studier på Fryshusetsfolkhögskola samt den betydelse dessa studier har för dem i deras liv och framtid. LÄS MER
23. Tankarna och känslorna kan vi prata om ändå : En kvalitativ studie kring skolkuratorers erfarenheter och kunskaper om tjejer som misstänks ha en ätstörning
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Socialt arbeteSammanfattning : Syftet med vår studie är att belysa hur skolkuratorer beskriver och konstruerar sitt förhållningssätt i situationer då de stöter på tjejer i högstadiet som misstänks ha en ätstörning. Vidare vill vi studera hur skolkuratorerna ser på vikten av kunskaper och erfarenheter av ätstörningar i det hälsofrämjande arbetet på skolan. LÄS MER
24. Samhället ett större hinder än funktionsnedsättning : En kvalitativ studie om konstruktioner av delaktighet för elever med funktionsnedsättningar av skolpersonal i Tanzania
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Socialt arbeteSammanfattning : Inom den internationella forskningen beskrivs det att barn med funktionsnedsättningar är en särskiltutsatt grupp samt att det, främst i utvecklingsländer, saknas ett större omfång av forskning kringdessa barns situation. Vidare betonas det genom internationella studier att det existerar en avsaknadav dessa, särskilt inom socialt arbete. LÄS MER
25. Simma mot vågorna : Vilka uppfattningar om och erfarenheter av momentet simning bär nyanlända elever med sig i mötet med det svenska skolsystemet?
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : ”Människan är den enda varelse som i någon intressant och utvecklad mening undervisar sin avkomma” (Säljö, 2015, s. 11). Ur existentiell synvinkel är frågan varför lätt att besvara. Människans överlevnad i samtiden och barnens livschanser och överlevnad i framtiden, ökar genom undervisning. LÄS MER