Sökning: "socialisation och språket"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden socialisation och språket.

  1. 1. Vilken kultur tillhör jag? : En kvalitativ intervjustudie om att leva med dubbla kulturer och hur socialisationen har påverkat identiteten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Miray Nissan; Simon Larsson; [2022]
    Nyckelord :Symbolic interactionism; acculturation; identity; barriers to communication; culture; Symbolisk interaktionism; ackulturation; identitet; kommunikationshinder; kultur;

    Sammanfattning : Att komma till ett helt nytt land har en del konsekvenser för immigranter, speciellt när immigranterna från Mellanöstern kommer till Europa. Skillnaden mellan dessa två områden är många men först och främst är det språket och kulturen; därefter kommer andra skillnader som immigranter upptäcker när de börjar socialisera sig i det nya landet. LÄS MER

  2. 2. Får jag också vara med? : En studie om hur flerspråkiga barn söker tillträde i den fria leken samt hur pedagoger agerar och beskriver sin roll i barnens lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sigrid Björnström; Sara Brinkhäll; [2018]
    Nyckelord :Kamratkultur; tillträdesstrategier; fri lek; flerspråkighet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka strategier flerspråkiga barn i åldrarna tre till fem år använder för att få tillträde och samspela i den fria leken samt hur förskollärare och barnskötare agerar för att stötta flerspråkiga barn. En kvalitativ metod med etnografisk ansats samt Corsaros tillträdesstrategier har legat till grund för datainsamling och analys. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga elevers språkutveckling i svenska : Det dubbla uppdraget för elever och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Ingemarsson; [2016]
    Nyckelord :Multilingual; First language development; Second language development; multilingual identity; linguistic socialization; Flerspråkiga; Förstaspråksutveckling; Andraspråksutveckling; flerspråkig identitet; språklig socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några lärare i grundskolan beskriver flerspråkiga elevers hinder och möjligheter i sin andraspråksutveckling i svenska och försöka förstå hur de arbetar med dessa elevers språkutveckling. Denna studie bidrar med kunskap och förståelse kring: andraspråkselevers språkutveckling, deras dubbla uppgifter att både lära sig undervisningsspråket och innehållet, hur vi tillsammans i skolans värld kan undanröja hinder och möjliggöra en god språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Integrationsutmaning : En kvalitativ analys av HVB - personals berättelser om arbetet med ensamkommande flyktingbarn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Besfort Krasniqi; Edo Dubicanac; [2016]
    Nyckelord :Ensamkommande flyktingbarn; Socialisation; Integration; Intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera HVB – personalens berättelser i arbetet med ensamkommande flyktingbarn. Fokus i analysen ligger på peronalens berättelser om barnens integration och socialisation i det nya samhället. LÄS MER

  5. 5. Socialisation i förortens skolor : Pedagogers erfarenheter kring arbetet med elever på skolor i socioekonomiskt och etniskt segregerade områden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Rickard Götesson; Nils Frostfeldt; [2016]
    Nyckelord :socioekonomisk segregation; etnisk segregation; skolframgång; socialisation; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa pedagogers upplevelser av hur man på skolor i socioekonomiskt och etniskt segregerade områden arbetar för att få alla elever att klara kunskapsmålen, liksom vad som anses vara de största utmaningarna. Sex stycken semistrukturerade intervjuer har genomförts på två olika skolor i socioekonomiskt och etniskt segregerade områden. LÄS MER