Sökning: "socialization and power"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden socialization and power.

  1. 1. ”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Pijpers; [2024-03-11]
    Nyckelord :Mediekunnighet; sociala medier-kunnighet; social media literacy; mediediskurs; skvallerkonto;

    Sammanfattning : This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention back in 2012, with “Instagram-upploppen” making major headlines. LÄS MER

  2. 2. Pojkars utsatthet inom hedersrelaterat våld och förtryck : En kvalitativ studie baserad på LVU-domar utifrån ett genus- och maktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sara Nilsson; Tova Malmros; [2024]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld och förtryck; hedersnormer; hederskultur; 2§ LVU; pojkar; utsatthet; socialnämnden; förvaltningsrätten; makt; genus;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain increased knowledge about the vulnerability of boys living in honor-related violence and oppression by examining 2§ LVU (The Compulsory Care of Young Persons Act) of judgments from a gender and power perspective. A qualitative method has been employed to collect data from 15 LVU judgments from administrative courts, between the years 2020-2023. LÄS MER

  3. 3. Elever- och lärarattityder angående samhällskunskapsämnets legitimitet : En didaktisk studie med grund i innehållsanalys angående gymnasieelevers samt gymnasielärares attityder om legitimerande aspekter i förhållande till samhällskunskapsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Randberg; Filip Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Didactics; didactic; social sciene; civic studies; education; students; teachers; Swedish education; Biesta; Gert Biesta; qualification; socialization; subjectification; Samhällskunskap; didaktik; Gert Biesta; Biesta; kvalifikation; socialisering; subjektifikation; attityd; elev; elever; lärare; legitimitet; legitimitetsanspråk; samhällskunskapsundervisning; elevattityd; lärarattityd;

    Sammanfattning : Tim Randberg and Filip Lindahl carried out this study under the institution for pedagogy, didactics and educational studies at Uppsala University. In relation to the lack of research regarding students’ perspectives regarding the legitimizing aspects of the school subject of social science(samhällskunskap), and in contrast to the existence of such research regarding teachers’ perspectives, this study is an attempt at contributing to the lack of previous research and note the importance of working towards a reality in which students’ and teachers’ attitudes, regarding the importance and the purpose of social studies, aligns. LÄS MER

  4. 4. Portraits of Participation : An interview study on the effects of social learning theory mechanisms on political participation

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jakob Olsson; [2023]
    Nyckelord :Social learning theory; social interactions; political socialization; political participation; voting; democracy; theory building; theory developing; mechanisms; Social inlärningsteori; sociala interaktioner; politisk socialisering; politiskt deltagande; röstning; demokrati; teoribyggande; mekanismer;

    Sammanfattning : If democratic society is to avert the dire straits that may come from decreasing levels of political participation and civic engagement, all potential explanatory factors must be explored. The purpose of this paper is to i) elucidate how the modeling and self-efficacy mechanisms of social learning theory affect individuals’ decisions to participate politically or not, and ii) assess the applicability of the relatively unutilized social learning theory in studies on political socialization and participation, respectively. LÄS MER

  5. 5. “Om jag hade vetat vad det innebar hade jag aldrig gått med” : - en kvalitativ intervjustudie om tidigare sektmedlemmars reflektioner och erfarenheter kring sektmedlemskap och livet efter

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Hammarberg; Melis Veli Necibova; [2023]
    Nyckelord :Sects; former sect members; exercise of power; adaptation; subjective reality; Sekter; tidigare sektmedlemmar; maktutövning; anpassning; subjektiv verklighet;

    Sammanfattning : Sects are a phenomenon in which interest has increased in recent years and which has received a lot of attention. How active and former sect members perceive sect membership differs from person to person. There is thus no clear opinion. LÄS MER