Sökning: "socialkognitiv teori"
Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden socialkognitiv teori.
16. Matematikängslan hos elever i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Fenomenet matematikängslan påverkar ett flertal elevers upplevelser av matematikundervisning under de tidiga skolåren. Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur elever i årskurs 6 beskriver ängslan i matematikundervisningen. Den insamlade empirin utgörs av fyra semistrukturerade intervjuer av elever från årskurs 6. LÄS MER
17. Biopsykosociala effekter av inspiratorisk muskelträning hos patienter med kronisk obstruktiv lungsjukdom : En systematisk litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Varje år dör drygt 2 700 personer av kronisk obstruktiv lungsjukdom i Sverige. Sjukdomen påverkar fysiska, psykiska och sociala faktorer, vilket kan leda till en inaktiv livsstil. Fysisk aktivitet och träning är därför en viktig del av behandlingen. LÄS MER
18. Tankar om fysisk aktivitet hos vårdnadshavare till barn med typ 1-diabetes : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Barn med typ 1-diabetes är generellt mindre fysiskt aktiva än andra barn. Bidragande faktorer kan vara rädsla för hypoglykemi och bristande kunskap hos vårdnadshavare. Att vara vårdnadshavare till ett barn med kronisk sjukdom kan medföra många svårigheter och forskning har visat minskad livskvalité. LÄS MER
19. UNDERVISNINGSSTATEGIER SOM FRÄMJAR LÄRANDE FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD En jämförande studie av sex mellanstadielärares strategier i klassrummet i grundskola och grundsärskola
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilka undervisningsstrategier lärare i grundskola och grundsärskola använder i klassrummet för att främja lärande hos elever i behov av stöd genom att besvara följande syftesfrågor; Vilka undervisningsstrategier använder lärare för att främja lärande hos elever i behov av stöd? Vilka likheter och skillnader i val av undervisningsstrategier kan vi se mellan lärare i grundskola och grundsärskola? Teori: Studien använder socialkognitiv teori, med begreppen self-efficacy och human agency, i kombination med sociokulturell teori, där elever lär i samspel. Metod: Som metod användes ett kvalitativt tillvägagångssätt med observation och gruppintervju. LÄS MER
20. Jag skämdes så jag trodde jag skulle dö : EN KVALITATIV STUDIE OM LÄRARES HANDLINGSSTRATEGIER NÄR ELEVER UPPLEVER SKAM
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga F-3 lärares upplevelse av elevers skamkänslor i den pedagogiska verksamheten och vidare hur skamsituationer hanteras. Studien är en fenomenografisk undersökning med en kvalitativ ansats som tar utgångspunkt från den socialkognitiva teorin baserat på Albert Banduras definition av self-efficacy. LÄS MER