Sökning: "socialkognitiv teori"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden socialkognitiv teori.

  1. 16. Matematikängslan hos elever i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shaz Mohammad; Kareema Smith; [2021]
    Nyckelord :matematikängslan; socialkognitiv teori; hermeneutik; självförmåga;

    Sammanfattning : Fenomenet matematikängslan påverkar ett flertal elevers upplevelser av matematikundervisning under de tidiga skolåren. Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur elever i årskurs 6 beskriver ängslan i matematikundervisningen. Den insamlade empirin utgörs av fyra semistrukturerade intervjuer av elever från årskurs 6. LÄS MER

  2. 17. Biopsykosociala effekter av inspiratorisk muskelträning hos patienter med kronisk obstruktiv lungsjukdom : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

    Författare :Storck Natalie; Grahn Gustav; [2021]
    Nyckelord :Effekt; Fysioterapi; KOL; Respiratorisk muskelträning; Respiratorisk rehabilitering; Socialkognitiv teori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år dör drygt 2 700 personer av kronisk obstruktiv lungsjukdom i Sverige. Sjukdomen påverkar fysiska, psykiska och sociala faktorer, vilket kan leda till en inaktiv livsstil. Fysisk aktivitet och träning är därför en viktig del av behandlingen. LÄS MER

  3. 18. Tankar om fysisk aktivitet hos vårdnadshavare till barn med typ 1-diabetes : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ida Karlsson; Sara Söderlund; [2021]
    Nyckelord :Fysioterapi; Vårdnadshavare; Föräldrar; Typ 1-diabetes; Kronisk sjukdom; Rädsla-undvikande modellen; Socialkognitiv teori; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn med typ 1-diabetes är generellt mindre fysiskt aktiva än andra barn. Bidragande faktorer kan vara rädsla för hypoglykemi och bristande kunskap hos vårdnadshavare. Att vara vårdnadshavare till ett barn med kronisk sjukdom kan medföra många svårigheter och forskning har visat minskad livskvalité. LÄS MER

  4. 19. UNDERVISNINGSSTATEGIER SOM FRÄMJAR LÄRANDE FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD En jämförande studie av sex mellanstadielärares strategier i klassrummet i grundskola och grundsärskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Larsson; Beatrice Silfver Hellman; Hilda Vindlycke; [2020-01-16]
    Nyckelord :Undervisningsstrategi; grundsärskola; grundskola; nära lärarskap; förutsägbarhet; struktur; tydliggörande; informationstolkning; uppmärksamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilka undervisningsstrategier lärare i grundskola och grundsärskola använder i klassrummet för att främja lärande hos elever i behov av stöd genom att besvara följande syftesfrågor; Vilka undervisningsstrategier använder lärare för att främja lärande hos elever i behov av stöd? Vilka likheter och skillnader i val av undervisningsstrategier kan vi se mellan lärare i grundskola och grundsärskola? Teori: Studien använder socialkognitiv teori, med begreppen self-efficacy och human agency, i kombination med sociokulturell teori, där elever lär i samspel. Metod: Som metod användes ett kvalitativt tillvägagångssätt med observation och gruppintervju. LÄS MER

  5. 20. Jag skämdes så jag trodde jag skulle dö : EN KVALITATIV STUDIE OM LÄRARES HANDLINGSSTRATEGIER NÄR ELEVER UPPLEVER SKAM

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabella Halling; Daniella Berg; [2020]
    Nyckelord :skam; psykiskt välbefinnande; socialkognitiv teori; self-efficacy och handlingsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga F-3 lärares upplevelse av elevers skamkänslor i den pedagogiska verksamheten och vidare hur skamsituationer hanteras. Studien är en fenomenografisk undersökning med en kvalitativ ansats som tar utgångspunkt från den socialkognitiva teorin baserat på Albert Banduras definition av self-efficacy. LÄS MER