Sökning: "socialkonstruktionism språket"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden socialkonstruktionism språket.

  1. 1. Förskollärares diskurser om användning av digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om digitala verktyg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Charlotte Andersson; Frida Andersen; [2023]
    Nyckelord :Preschool teachers; digital tools; discourse analysis; social constructionism; discourses.; Förskollärare; digitala verktyg; diskursanalys; socialkonstruktionism; diskurser;

    Sammanfattning : Vårt samhälle är under en ständig förändring och digitaliseringen är ett faktum, vilket ställer krav på verksamma förskollärare. Syftet med denna studie är att synliggöra de diskurser förskollärare tar i bruk och skapar samt hur förskollärare positionerar och legitimerar sig i frågan om användning av digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Bråkiga pojkar och duktiga flickor? En studie om könsmönster i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Max Mårtensson; Helena Sundin; [2022-03-17]
    Nyckelord :Traditionella könsmönster; Jämställdhet; Genus; Kön; Fritidshem; Pedagoger; Lärare i fritidshem; ; Socialkonstruktionism; Normer; Tematisk analys; ; Medvetenhet;

    Sammanfattning : Sedan studien började har studiens syfte och frågeställningar förändrats, vilket är värt att notera i Bilaga 1, s.43 där jämställdhetsuppdraget nämns, men som sedan inte varit studiens fokus eller syfte. Att motverka traditionella könsmönster är en del av fritidshemmets ansvar i läroplanen för grundskolan (Skolverket, 2019). LÄS MER

  3. 3. Stor, liten eller lagom barngruppsstorlek? : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningsrepertoarer om olika barngruppsstorlekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arbiona Aradini; Jennifer Albertsson; [2022]
    Nyckelord :Barngruppsstorlek; Diskurspsykologi; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism och Tolkningsrepertoarer.;

    Sammanfattning : Det har länge debatterats om barngruppsstorlekar i såväl förskolan som i samhället. I förskolan är det förskollärare som ansvarar över att barns utveckling, lärande och omsorg bildar en helhet. LÄS MER

  4. 4. Diskursiva konstruktioner av tiggeri och tiggare En kritisk diskursanalys av politiska ledartexter publicerade i svenska dagstidningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Madelene Borg; Anneli Bergman; [2021-06-08]
    Nyckelord :tiggeri; tiggare; kritisk diskursanalys; fattigdom; politiska ledare;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöktes vilka diskurser om tiggeri och “tiggare” som framkom i tre dagstidningars ledartexter under tidsperioderna 1998-2000 samt 2013-2015. Dagstidningarna som valdes ut var Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter samt Aftonbladet då dessa tre har olika politiska inriktningar. LÄS MER

  5. 5. En plats för frihet, flexibilitet och barnslärande : En studie om hur pedagoger talar om utomhusmiljönutifrån ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Persson; Caroline Nordblad; [2021]
    Nyckelord :Barns lärande och utveckling; diskursanalys; diskurspsykologi; lärmiljö; pedagogers perspektiv; socialkonstruktionism; utomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Utomhusmiljön kommer ofta i skymundan och pedagogers fokus hamnar på inomhusmiljönoch dess betydelse för barns lärande och utveckling. Enligt forskningen i föreliggande studieser inte pedagogerna alltid utomhusmiljö som en undervisningsmiljö samt att de intar en passivroll. LÄS MER