Sökning: "socialkonstruktionistisk teori skola"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden socialkonstruktionistisk teori skola.

  1. 1. Rektorers och specialpedagogers upplevelser av proaktivt identitetsstärkande arbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Jackler; [2015]
    Nyckelord :Handledning; identitetsstärkande; inkludering; lärmiljö; proaktivt arbete; samverkan;

    Sammanfattning : Jenny, Jackler (2015). Rektorers och specialpedagogers upplevelser av proaktivt identitetsstärkande arbete i grundskolan (Principals and special educators’ experiences of proactive identity strengthening work in elementary school). Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle – Skolutveckling och ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER

  2. 2. När lärare kommer ut ur garderoben : En intervjustudie med tre ickeheterosexuella lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Tess Emma Svensson; [2014]
    Nyckelord :bisexual; heteronormativity; homosexual; lesbian; media pedagogy; poetic narrative; teachers; visual art pedagogy; bildpedagogik; bisexuell; heteronormativitet; homosexuell; lesbisk; lärare; mediepedagogik; poetiskt narrativ;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet tar avstamp i metaforen ”att komma ut ur garderoben” och som blivande lärare intresserar jag mig för hur verksamma lärare som inte är heterosexuella väljer att agera i frågan om öppenhet. Syftet är att synliggöra ickeheterosexuella lärare genom att analysera och tolka tre lärares berättelser om sin yrkesvardag samt att diskutera resultatet ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Hur konstruerar pedagoger elever i behov av särskilt stöd i åtgärdsprogram?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tommy Nilsson; [2013]
    Nyckelord :delaktighet; diskursanalys; dokumentation; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Abstract/SammanfattningNilsson, Tommy (2013) Hur konstruerar pedagogen elever i behov av särskilt stöd i åtgärdsprogram? (How do teachers construct pupils with special needs in action plans?)Problemområde:Syftet med undersökningen var att se hur elever i behov av särskilt stöd konstrueras i åtgärdsprogram i en svensk grundskola i en mindre svensk kommun. Frågeställningar tog utgångspunkt i ett diskursanalytiskt perspektiv där en socialkonstruktionistisk teori användes som ingång. LÄS MER

  4. 4. Invandrarbarn med hörselnedsättning : berörda pedagogers uppfattningar av sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Camilla Malmsten; [2011]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; hörselnedsättning; invandrarbarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka och kritiskt granska berörda pedagogers uppfattningar av sin undervisning av invandrarbarn med hörselnedsättning. Syftet preciseras med utgångspunkt i följande tre frågeställningar:   Vilket arbetssätt förespråkar pedagoger när det gäller undervisning i grupper med invandrarbarn som har hörselnedsättning? Vilka möjligheter och hinder föreligger i undervisningsmiljön enligt pedagogernas föreställningar? Hur påverkar pedagogers förhållningssätt och bemötande de hörselnedsatta invandrarbarnens möjligheter att tillägna sig undervisningen?   Studien grundar sig på djupintervjuer med pedagoger som undervisar invandrarbarn med hörselnedsättning i förskola och skola. LÄS MER

  5. 5. Motivation : - En lärares resonemang kring området

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Davy Henriksson; [2007]
    Nyckelord :Motivation; teacher; school; teaching; education; motivation in education.; Motivation; lärare; skola; undervisning; utbildning; studiemotivation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatsen handlar om motivation utifrån ett lärarperspektiv. I ett försök att få en bild av begreppet motivation har idén varit att granska utgiven litteratur och publicerad forskning inom området. LÄS MER