Sökning: "socialkonstruktionistiskt synsätt"

Visar resultat 11 - 15 av 35 uppsatser innehållade orden socialkonstruktionistiskt synsätt.

  1. 11. ”Det är svårt att dela upp mitt och ditt” - En kvalitativ studie om förskolepersonals tal om undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Nielsen; Emma Andersson; [2018]
    Nyckelord :aktör; educare; fortbildning; förskolepersonal; profession; struktur; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Läroplanen revideras 2018 och undervisning förväntas nu ske på förskolearenor runt om i landet. I samband med kommande revidering 2018 ökar kraven på förskollärare att uppfylla de riktlinjer som formuleras i läroplanen, varav formuleringen gällande undervisning är relevant för föreliggande studie. LÄS MER

  2. 12. Frihet på tvären. En studie om hur tvärflöjtsläare i kulturskoaln konstruerar undervisningsinnehåll

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marianne Isaksson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Lärare i kulturskolan formar i hög grad sin undervisning. Vad undervisningen skall innehålla, och hur detta arbetas med är ofta upp till läraren själv. En frihet, eller inte? I avsaknad av styrdokument agerar ideologier, normer och traditioner ramar för undervisningen. LÄS MER

  3. 13. "Det är nog någonting" : En kvalitativ studie om hur förskollärare identifierar barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lotta Höglund; [2017]
    Nyckelord :Avvikelse; barn i behov av särskilt stöd; förskola; normalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga och exemplifiera hur förskollärare identifierar barn i behov av särskilt stöd, samt synliggöra vilka normativa föreställningar kring normalitet som kommer till uttryck i förskollärares tal om barn i behov av särskilt stöd. Studien har sin utgångspunkt i ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med antagandet att språket, genom diskurser, skapar konstruktioner av verkligheten. LÄS MER

  4. 14. #Social medier : En kvalitativ studie om vårdnadshavares syn på sociala medier i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linda Nilsson; Julia Södergren; [2017]
    Nyckelord :Sociala medier; socialkonstuktionism; innehållsanalys; vårdnadshavare; förskola;

    Sammanfattning : #Social media - A qualitative study of guardian views on social media in preschool Syftet med studien är att ta reda på om sociala medier har någon inverkan på relationen mellan förskolan och vårdnadshavarna. Vi har valt att rikta vårt fokus mot hur kommunikationen sker via sociala medier mellan vårdnadshavare och hemmet, hur vårdnadshavare uppfattar användandet och vilken påverkan sociala medier har på dialogen mellan hemmet och förskolan. LÄS MER

  5. 15. Är det viktigt att lära sig teckna? : En undersökning om bildlärares ämneskonception

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Frida Lindberg; [2016]
    Nyckelord :bildpedagogik; ämneskonception; bildlärare; socialkonstruktion;

    Sammanfattning : Bild är ett av de skolämnen som varit mest föränderligt och rörligt genom historien. Genom tiderna har många olika ideal och normer genomsyrat utbildningen. Detta arbete har som syfteatt belysa 4 yrkesverksamma bildlärares ämneskonceptioner – sättet de ser på sitt ämne och påsin egen bildlärarroll. LÄS MER