Sökning: "socialkonstruktivism i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden socialkonstruktivism i förskolan.

  1. 1. “Den ska ju bara finnas där” : En studie om hur förskollärare resonerar om de val som görs i dokumentationsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alisson Matias Corena; Emma Berséus; [2023]
    Nyckelord :dokumentalitet; dokumentation; förskola; omsorg; socialkonstruktivism; systematiskt kvalitetsarbete.;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har dokumentation intagit en allt större roll i förskolans vardag. Samtidigt har ett ökat fokus på lärande och kunskap skrivits fram i de senaste revideringarna av förskolans läroplansmål. LÄS MER

  2. 2. ”Vad händer när bästa kompisen är borta?” : Hur förskollärare stärker barns kamratrelationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Martin Alvear; Louise Nkuna; [2023]
    Nyckelord :Barns kamratkulturer; early childhood education; kamratkulturer; kamratrelationer och förskolan; kindergarten; peer relations; peer relationship; self perception; utanförskap i förskolan och young children;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bredda kunskapen för nyexaminerade förskollärare om strategier och förutsättningar som kan behövas i deras arbete för att stärka barns kamratrelationer och förebygga utanförskap. Studien visar på att förskollärare befinner sig i ett omedvetet dilemma i förskolan om kamrat- och vänskapsrelationer. LÄS MER

  3. 3. Förskolepersonals perspektiv på användandet av TAKK i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Hedblom; Junia Ohde; [2023]
    Nyckelord :ACC; preschool; communication; inclusion; dual-coding.; TAKK; förskola; kommunikation; inkludering; dual-coding.;

    Sammanfattning : Tecken som kommunikationsmedel i förskolan möjliggör inkludering av barn som av olika anledningar saknar eller har begränsad tillgång till verbal kommunikation. Tecken underlättar även och är ett stöd för barngruppen som helhet, även de barn som kan kommunicera verbalt. LÄS MER

  4. 4. Avdelningsövergångar i förskolan : En studie av förskollärarnas beskrivningar och dess tolkning ur barnets bästa

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lukas Ljungcrantz; [2023]
    Nyckelord :Best interest of the child; continuity; planning; preschool; resources; social constructivism; time frames; transition activities; department transitions.; barnets bästa; kontinuitet; planering; förskola; resurser; socialkonstruktivism; tidsramar; övergångsaktiviteter; avdelningsövergångar;

    Sammanfattning : This paper examines how a group of preschool teachers describe their work with transitions in preschool, between departments, from the best interest of the child. The study uses semi-structured interviews, conventional qualitative content analysis, and the hermeneutic spiral. LÄS MER

  5. 5. “Varför ska man hålla på med genus i förskolan? Kan vi inte låta barn vara barn?” : En kvalitativ studie om vikten av att arbeta med könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Wilma Svanström Gustavsson; Josefin Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Könsnormer; normer; stereotypisk; socioekonomiskområde; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att jämföra hur och om arbetet med de stereotypiska könsnormerna skiljer sig åt beroende på var förskolan är belägen utifrån områdets socioekonomiska status. Samt om uppfattningen kring att arbeta med könsnormerna skiljer sig åt beroende på utbildningsnivå/yrkesroll. LÄS MER