Sökning: "socialkonstruktivistiskt perspektiv etnicitet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden socialkonstruktivistiskt perspektiv etnicitet.

  1. 1. Är hudfärg en faktor för diskriminering i förskolan? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om ras- och etnisk diskriminering av barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jeniffer Inacio; Diana Norendal; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Ras; Strukturell rasism; Färgblindhet; Diskriminering; Etnicitet; Hudfärg;

    Sammanfattning : Sweden identifies itself as one of the world's most equal and equal countries, and within preschool, educators must actively work with the values ​​so that children will gain an understanding of the equal value of people. Research shows that Sweden's self-image has led to the color-blind anti-racism and that the claim of race or skin color has become taboo. LÄS MER

  2. 2. Hur speglas normer i matematik? : En läromedelsanalys av tre matematikläromedel i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marcus Blom; Linnéa Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Läromedelsanalys; Normer; Genus; Etnicitet; Familjekonstellation; Årskurs 6;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka hur genus, etnicitet och familjekonstellationer framställs i tre utvalda matematikläromedel i grundskolans årskurs 6 och konkretiseras genom två frågeställningar: Vilken fördelning av genus, etnicitet och familjekonstellationer finns i de tre utvalda matematikböckerna? samt Hur framställs genus, etnicitet och familjekonstellationer i de tre utvalda matematikböckerna?. Studien utgår från ett normkritiskt och socialkonstruktivistiskt perspektiv där en läromedelsanalys av bild och text från de två första kapitlen i matematikläroböckerna Matematik Alfa, Matte Direkt Borgen 6A samt Mera Favorit Matematik 6A har granskats. LÄS MER

  3. 3. “De styrdokument som jag förhåller mig till, där står det ju ingenting” : en kvalitativ intervjustudie om skolbibliotekariers arbete med representation av etnicitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Nadine Montium-Åberg; Emma Starhög; [2019]
    Nyckelord :Etnicitet; skolbibliotek; styrdokument; diskursanalys; representation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur skolbibliotekarier tolkar och förhåller sig till styrdokumentens riktlinjer kring representation av etnicitet samt hur denna tolkning påverkar arbetet med urval och inköp av mellanåldersböcker. Detta har undersökts genom att intervjua fyra skolbibliotekarier i två olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : En studie om hur etnicitet och mångfald skapas i den pedagogiska verksamheten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hajara Faris; Johanna Landréus; [2017]
    Nyckelord :Mångfald; etnicitet; språk - och identitetsutveckling; lärande; förskola.;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka pedagogers förhållningssätt till etnicitet och mångfald samt deras erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barn. Tre teman som relaterar till etnicitet och mångfald i förskolan har formulerats: språk, identitet och lärande. LÄS MER

  5. 5. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan : Om att arbeta för inkludering och lika möjligheter för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Nyström; Linnea Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Interkulturellt förhållningssätt; mångkultur; olikhet; acceptans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur interkulturellt förhållningssätt tillämpas i förskolan för att ge lika möjligheter till utveckling och lärande för alla barn oavsett bakgrund. Som metod användes kvalitativa intervjuer som genomfördes med pedagoger i två mångkulturella förskolor. LÄS MER