Sökning: "socialkonstruktivistiskt perspektiv miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden socialkonstruktivistiskt perspektiv miljö.

  1. 1. ”Man är ju två i ett samtal” : En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogersuppfattningar om kommunikation, samarbete och roller vid tidiga stödinsatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Trygg; [2023]
    Nyckelord :inkluderande lärmiljö; kommunikation; samarbete; samverkan; sociala roller; specialpedagogik; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka samarbetet och kommunikationen mellan specialpedagoger och förskollärare vid tidiga stödinsatser. Särskilt fokus ligger på respondenternas erfarenheter av den kommunikation som förs, vilka faktorer som påverkar kommunikation och samarbete samt hur respektive profession uppfattar varandras roller. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Nilsson; Jessica Stein; [2023]
    Nyckelord :Genus; barn; förskola; isärhållning; lärmiljö; fysisk miljö; material; organisering; könsstereotyp;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER

  3. 3. DET TRANSFORMATIVA LEDARSKAPET I EN UNGDOMSIDROTTSLIG KONTEXT : En kvalitativ studie om tränares uppfattningar angåendeledarskapet inom ungdomsfotboll

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :John Carlsson; [2021]
    Nyckelord :effective coaching; positive youth development; transformational leadership; youth coaches; youth football; effektiv coaching; positive youth development; transformativt ledarskap; ungdomsfotboll; ungdomstränare;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i det transformativa ledarskapet (TFL) och Positive Youth Development (PYD) är syftet med studien att undersöka hur tränare för äldre ungdomslag arbetar för en inkluderande verksamhet där ungdomar får göra sin röst hörd. Det finns ett antagande som säger att organiserad idrott utvecklar ungdomar positivt. LÄS MER

  4. 4. "Jag ville inte sitta på digitala fikor": En kvalitativ intervjustuide om Aller medias kommunikativa övergång till distansarbete under covid-19.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Thelander; Nathalie Devantier; [2021]
    Nyckelord :Organizational Communication; Sensemaking; Affordance; Digitalization; Communicative Constitution of Organizations; Informal Communication; Covid-19; Telework; Organisationskommunikation; Meningsskapande; Affordance; Digitalisering; Communicative Constitution of Organizations; Informell Kommunikation; Covid-19; Distansarbete;

    Sammanfattning : Covid-19 har lett till att många företag har behövt göra en hastig övergång från kontorsarbete till distansarbete. Denna studie har undersökt hur mediebolaget Aller medias interna kommunikation har påverkats av övergången till distansarbete till följd av covid-19. LÄS MER

  5. 5. Fritidslärarens arbete med hantering av kränkande behandlingar på fritidshemmet och i klassrummet  : En kvalitativ studie av fritidslärarens erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Berivan Tutak; Vilma Svensson; [2020]
    Nyckelord :Offensive treatment; unwanted behaviors; relationships; harassment; constructivist; values; Kränkande behandling; oönskade beteenden; relationer; trakasserier; socialkonstruktivism; värdegrund;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie av sex fritidslärares arbete med hantering av kränkande behandlingar i fritidshemmet och klassrummet. Syftet med studien är att belysa hur fritidslärare resonerar kring oönskade beteenden i fritidshemmet och i klassrummet ur ett socialkonstruktivistiskt synsätt. LÄS MER