Sökning: "socialpedagogik ungdomar"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden socialpedagogik ungdomar.

  1. 1. Hur socialpedagoger upplever sitt arbete med ensamkommande barn och ungdomar : En kvalitativ studie om arbete med ensamkommande barn och ungdomar inriktat mot socialpedagogik utifrån ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Prshang Rahimi; [2023]
    Nyckelord :Socialpedagogik; sociokulturellt perspektiv; lärprocesser och relation.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att förstå hur socialarbetarna ska bemöta ensamkommande barn och ungdomar samt utveckla sina teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter inom detta område vilket i sin tur kommer att bidra till bättre integration. Att fly från hemlandet är mycket svår upplevelse och det ställer oerhört stora krav på vuxna som möter ensamkommande barn och ungdomar som förlorar sin trygghet. LÄS MER

  2. 2. Att påverka eller att bli påverkad : En studie om hur skolpersonals bemötande kan påverka skolgång och självutveckling hos elever med substansbruk

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ola Ingvarsson; [2022]
    Nyckelord :Socialpedagogik; professionellt bemötande; pedagogisk bemötande; normbrytande beteende; skolpersonals bemötande; utanförskap; narkotikabruk barn och ungdomar; symbolisk interaktionism.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ny kunskapsutveckling relaterad till berättelser om hur skolpersonal kan bemöta elever med substansbruk och hur dessa bemötande kan påverka deras möjligheter till utbildning samt självutveckling.  Studiens resultat baseras på kvalitativa intervjuer med tidigare högstadieelever som hade ett substansbruk när de gick på högstadiet och skolpersonal som har mött elever som har haft ett substansbruk. LÄS MER

  3. 3. ''Det är som att de lever dubbla liv'' : En kvalitativ studie om professionellas upplevelser av arbetet med identitetsskapande hos ungdomar med utländsk bakgrund, i särskilt utsatta områden. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jasmin Zandi; Jehona Beqiri; [2021]
    Nyckelord :mellanförskap; socialpedagogik; segregering; integration; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Här nedan presenteras en studie med en kvalitativ ansats och hermeneutisk-fenomenologisk vetenskapstratidion där vi använt en metod med semistrukturerade intervjuer. Syftet med studien är att belysa socialpedagogers upplevelser av arbetet med identitetsskapande hos ungdomar med utländsk bakgund, i särksilt utsatta områden. LÄS MER

  4. 4. ”Inte ett offentligt världsproblem” : en kvalitativ studie om ungdomars attityder till våld i ungas parrelationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Madeleine Lönnqvist; Emira Svendsén; [2021]
    Nyckelord :våld i nära relationer; ungdomar; attityder; förebyggande; hjälpsökande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka ungdomars attityder till olika former av våld i nära relationer bland unga och hur ungdomar anser att våldet kan förebyggas. Vidare var syftet att undersöka ungdomars attityder till att söka hjälp om man blir utsatt, respektive utövar våld i nära relation, samt vilka olika faktorer som kan försvåra att söka hjälp. LÄS MER

  5. 5. ”Vi normaliserar att alla är olika.” : Om inkluderande arbetssätt i den mångkulturella förskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nellie Persson; [2020]
    Nyckelord :Mångkultur; inkludering; exkludering; interkulturell pedagogik; barnkonventionen; socialpedagogik;

    Sammanfattning : Följande examensarbete fokuserade på pedagogiken i förskoleklasser som består av mångkultur. Mångkultur har många tolkningar och i detta arbete är det format för barn med utländsk bakgrund och behärskar mer än det svenska språket. LÄS MER