Sökning: "socialpedagogisk teori"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden socialpedagogisk teori.

  1. 1. ”Gör vad ni vill med projektet, så länge mina barn mår bra : ”En studie kring vårdnadshavares och pedagogers syn på kvalitetsbegreppet“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Karlsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efterfrågan på förskolor av hög kvalitet har ökat, men vad är kvalitet egentligen? Forskarna är oeniga, beroende på vilket perspektiv vi ser begreppet ifrån varierar dess innebörd. Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser kring kvalitet som framträder i utsagorna bland vårdnadshavare och pedagoger samt se hur dessa diskurser svarar mot de idéer och perspektiv på kvalitet som framkommer i förskolans styrdokument. LÄS MER

  2. 2. Metoder, utmaningar, relationer och bemötande i arbetet med personer som har ett sexmissbruk : En socialpedagogisk analys av professionellas motivations- och behandlingsarbete med personer som har ett sexmissbruk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Sundenhag; Cherinda Svedin; [2022]
    Nyckelord :sexmissbruk; behandling; motivation; utmaningar; professionella; socialpedagogisk erkännande; inkluderande förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att uppnå ny kunskap om professionellas berättelser om metoder som används i motivations- och behandlingsarbetet med personer som har ett sexmissbruk, utmaningar och hantering av dessa utmaningar i motivations- och behandlingsarbetet samt relationer och bemötande som viktiga dimensioner. Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med semistrukturerade intervjuer där åtta professionella har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningar om betydelsefulla signifikanta andra i skolkontexten : En socialpedagogisk analys av intervjuer med professionella och ungdomar kring ungdomars problematiska substansbruk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emmie Sonninger; Felicia Atanasoski; [2021]
    Nyckelord :Student drugs; Success of Student with drug problems; School success; Social services; Young people identity;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att analysera skolan som skyddsfaktor för elever med problematiska substansbruk. Vidare ville vi identifiera professionellas och ungdomars upplevelser angående vilka aspekter som anses vara betydelsefulla för dessa ungdomars lärande, identitetsutveckling och förändring inom skolkontexten. LÄS MER

  4. 4. "Att komma för sent, så tidigt som möjligt" : En kvantitativ undersökning om ungdomar och deras uppfattning om ANDT-preventiva insatser i skolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emma Alzén; Jennifer Andersson; [2020]
    Nyckelord :Prevention; ANDT; skola; risk- och skyddsfaktorer; könsskillnader;

    Sammanfattning : Substansanvändning hos ungdomar är ett socialt samhällsproblem som har funnits sedan länge. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur eleverna på en gymnasieskola uppfattar olika preventiva insatser mot användningen av alkohol, narkotika doping och tobak. LÄS MER

  5. 5. Ta vara på olikheterna : En studie om att inkludera elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Madelene Calmernäs; Stefanie Chromec; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; Skola; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Studien syftar till en ökad förståelse för hur pedagoger arbetar med inkludering gällande elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Studiens metodologiska utgångspunkt var en hermeneutisk kvalitativ ansats med halvstrukurerade intervjuer. LÄS MER