Sökning: "socialpsykologiska metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden socialpsykologiska metoder.

  1. 1. Betydelsen av undervisningsperspektiv i samhällskunskap : Hot och möjligheter för vår framtid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Per Grundström; [2022]
    Nyckelord :Polarisering; samhällskunskap; motivation; förståelse; vetenskapligt perspektiv; socialpsykologiskt perspektiv; social identitet;

    Sammanfattning : Studien beskriver hur polariseringen mellan olika grupper har ökat i samhällen i stora delar av världen och hur sociala medier ibland kan förstärka denna tendens. Möjligheterna som finns att långsiktigt motverka detta i Sverige belyses genom att visa hur lärarna inom ramen för ämnesplanen i samhällskunskap i större utsträckning kan använda ett socialpsy­kologiskt och vetenskapligt perspektiv i undervisningen av sociala, ekonomiska och po­li­tiska frågor. LÄS MER

  2. 2. Den lagbrytande hjälten : En kvalitativ och kvantitativ studie om yrkesverksamma journalister som bryter mot lagen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Maja-Wera Honkanen; Elina Jalling; [2021]
    Nyckelord :journalistisk hjälte; journalistisk identitet; grävjournalistik; journalistiken och lagen; dolda vinklar; gestaltning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera lagbrytande journalister och konstruerandet av den journalistiska hjälten i media. Med hjälp av kvantitativa och kvalitativa metoder undersöker denna studie journalisters narrativ, gestaltningar, tankar och värderingar gällande tre olika händelser. LÄS MER

  3. 3. GENUSPÅVERKAN I SPRÅKUNDERVISNING Språklärares syn på elevers prestationer i skolan utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jan Kielar; Ninis Restiana Karlsson; [2017-03-07]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; könsmedveten pedagogik; normkritisk pedagogik; prestation; moderna språk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och bidra med kunskap om språklärares syn på betydelse av genus för undervisning, lärande och bedömning i skolan. Teori: I examensarbetet används några centrala teorier om språkundervisning och språkinlärning samt teorier om genus i skolan, nämligen biologiska förklaringar, socialpsykologiska förklaringar, teori om feminiserade skolan, teorier om maskulinitet och femininet. LÄS MER

  4. 4. "Har du damp eller?" : En studie av omgivningens betydelse för hur en ADHD-diagnostiserad individ upplever sin livskvalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Filip Killander; Joel Davidsson; [2015]
    Nyckelord :ADHD; quality of life; alienation; deviant behavior; environmental influences; ADHD; livskvalitet; utanförskap; avvikande beteende; omgivningens påverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom kvalitativa metoder undersöka omgivningens betydelse för hur en ADHD-diagnostiserad individ upplever sin livskvalitet samt undersöka vilka faktorer som är av betydelse för den diagnostiserades välmående.  Det material som presenteras har genererats utifrån elva kvalitativa intervjuer med individer som antingen är diagnostiserade med ADHD, lever i nära relation med en ADHD-diagnostiserad individ eller arbetar med ADHD. LÄS MER

  5. 5. Teatern som socialt forum : En kvalitativ studie i teaterns roll i formandet av identitet på Halmstad kvartersteater Tommi

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Paul Klasson; Tommi Luomala; [2013]
    Nyckelord :teatern socialt forum socialpsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka teaterns roll för skapandet av identitet hos deltagarna i en teatergrupp på Kvartersteatern i Halmstad. Vår samlade frågeställning är att undersöka hur teatern som forum påverkar deltagarnas identitet. LÄS MER