Sökning: "socialsekreterarnas kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden socialsekreterarnas kompetens.

  1. 1. “Det ena utesluter inte det andra” : En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar att arbeta med våldsutsatta män i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Linus Börjesson; Daniel Fatahi; [2024]
    Nyckelord :Men subjected to violence; domestic violence; social worker; norms; underreporting; Våldsutsatta män; VNR våld i nära relation ; socialsekreterare; normer; mörkertal;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka socialsekreterarnas arbete med våldsutsatta män i nära relation (VNR) genom att undersöka arbetsmoment såsom information, bemötande, rutiner, insatser och samverkan inom socialtjänsten. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer från sex socialsekreterare inom socialtjänsten. LÄS MER

  2. 2. "Det kanske inte går att sätta ord på" : En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionsnedsättning, i barnavårdsutredningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Paulina Jans; Sara Karlsson; [2023]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; socialsekreterare; barnavårdsutredning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om de förutsättningar som socialsekreterare behöver för att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionedsättning, i barnavårdsutredningar. Intellektuell funktionsnedsättningkan medföra svårigheter att förstå sammanhanget och att utrycka sig vilket innebär att barnet kan vara i behov av alternativa kommunikationsmetoder. LÄS MER

  3. 3. Socialtjänstens arbete med intellektuellt funktionsnedsatta föräldrar : En kvalitativ studie om verktyg i arbetet och syn på föräldraförmågan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Mariem Belbaisi; Raymok Asmelash; [2022]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; socialtjänsten; föräldrar; social work; intellectual disability; parenting;

    Sammanfattning : I uppsatsen studeras vilka verktyg och riktlinjer som socialsekreterare som arbetar med barn och unga har. Vidare undersöks intellektuellt funktionsnedsattas föräldraförmåga utifrån socialsekreterarnas perspektiv. Studien utförs med hjälp av fyra semistrukturerade intervjuer som analyseras genom riktad innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Barn och socialsekreterare i utredningsprocessen : En systematisk litteraturöversikt över kvalitativa studier där barns och utredande socialsekreterares upplevelser studeras

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Camilla Lundsten; Emelie Tampio; [2021]
    Nyckelord :våldsutsatta barn; socialsekreterare; utredningsprocess; litteraturstudie; socialt arbetee;

    Sammanfattning : Socialtjänsten har ett ansvar för att barn ska växa upp under trygga och goda förhållanden och en skyldighet att erbjuda det hjälp och stöd som familjer och barn behöver. Syftet med vår litteraturstudie är att belysa både barns och socialsekreterares perspektiv av en utredningsprocess då barnen har varit aktuella hos socialtjänsten för misstanke om våld i hemmet. LÄS MER

  5. 5. Digitalisering inom socialtjänsten : En intervjustudie inom enheten för ekonomiskt bistånd

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lavan Hajo; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; praktikgemenskap; situerat lärande; socialtjänst; delaktighet; identitet; gemenskap; arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att lyfta fram de erfarenheter och upplevelser socialsekreterarna fått med sig under 2019 när enheten för ekonomiskt bistånd införde ett digitaliserat arbetssätt. Studien har haft utgångspunkter i en teoretisk ram bestående av Etienne Wengers teori om praktikgemenskap och situerat lärande, samt Per-Erik Ellströms framtagna faktorer som avser hinder och möjligheter för lärandet på en arbetsplats. LÄS MER