Sökning: "socialt ansvarsfulla tillgångar"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden socialt ansvarsfulla tillgångar.

  1. 1. Konsekvensen av att vara ansvarsfull - en finansiell studie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Westermark; Rasmus Hallén; [2015]
    Nyckelord :SRI; socially responsible investment; ESG; environmental; social governance; Portföljval; socialt ansvarsfulla tillgångar; Business and Economics;

    Sammanfattning : Socially Responsible Investing (SRI) är en investeringsstrategi som ställer krav på att finansiella tillgångar ska följa etiska riktlinjer och förvaltas på ett socialt ansvarsfullt sätt. Detta begrepp har många tolkningar och ingen enhällig definition finns att tillgå. LÄS MER

  2. 2. Att följa John : En studie om flockbeteende på den svenska SRI-fondmarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Elias Sennström; Marcus Nylund; [2015]
    Nyckelord :flockbeteende;

    Sammanfattning : Fondmarknaden har vuxit stadigt under ett flertal år vilket har resulterat i att en allt större del av befolkningen placerar sitt sparande i fonder. Samtidigt som fondermarknaden har vuxit har även intresset för etiska och samhällsmässiga aspekter blivit allt mer utbrett. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation för hållbar utveckling : En studie i hur svenska klädkedjorkommunicerar CSR och vad som påverkar kommunikationens effektivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Therése Jörgensen; Nathalie Martinsson; [2013]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Corporate Social Responsibility; CSR; CSR-kommunikation; Konsumentbeteende; Textilindustrin; Intressentteori; Hållbar utveckling; Socialt ansvar;

    Sammanfattning : Textilindustrin som den ser ut idag är ohållbar, den leder till negativ miljöpåverkan och storasociala problem runt om i världen. Det här till följd av ett ohållbart agerande genom helavärdekedjan, från råvara till kund. LÄS MER