Sökning: "socialt ansvarstagande"

Visar resultat 21 - 25 av 308 uppsatser innehållade orden socialt ansvarstagande.

  1. 21. ”Varje liv är ett liv värt att leva oavsett vilket IQ man har” : En kvalitativ intervjustudie om vuxnas beskrivningar av sin uppväxt tillsammans med ett syskon med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Johanna Gehlen; Nina Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Intellectual disability; sibling; siblings; childhood; meaning making; coping; Intellektuell funktionsnedsättning; syskon; syskonskap; uppväxt; meningsskapande; coping;

    Sammanfattning : Att växa upp tillsammans med ett syskon med funktionsnedsättning kan innebära utmaningar. Trots detta beskrivs syskon till barn med funktionsnedsättning som en bortglömd grupp i det sociala arbetet. LÄS MER

  2. 22. Våldet har flyttat till internet : Yrkesverksammas beskrivning av digitalt våld bland unga

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Emma Andersson; Maja Holmgren; [2022]
    Nyckelord :Digital violence; Mental illness; Prevention work; Social work; Youth; Digitalt våld; Förebyggande arbete; Psykisk ohälsa; Socialt arbete; Unga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka yrkesverksammas erfarenheter av ungas utsatthet för digitalt våld, vilka konsekvenser de uppfattat och hur det kan förebyggas. I denna kvalitativa studie har vi intervjuat fem yrkesverksamma som genom sitt arbete kommer i kontakt med unga. LÄS MER

  3. 23. Konsten att skapa trovärdighet genom reklam på sociala medier. : På vilket sätt påverkas konsumenter av sponsrad produktmarknadsföring i sociala medier?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erik Sterner; Amanda Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Parasocial phenomenon; Trust; Generation Z; Word-of-mouth; Credibility; Communication; Marketing; Advertising; Sponsored posts; Parasociala fenomen; Förtroende; Generation Z; Word-of-mouth; Trovärdighet; Kommunikation; Marknadsföring; Reklam; Sponsrade inlägg;

    Sammanfattning : Sociala medier är idag en stor del av många personers vardag och liv, både internet och olika medier har växt fram på senare år och utvecklas fortfarande i hög takt. Detta har resulterat i ett beteende mönster som blir mer digitalt även i vardagliga sammanhang. LÄS MER

  4. 24. Rapportering som verktyg för hållbarhetsarbete inom klädindustrin : En fallstudie på H&M Group:s hållbarhetsrapporter under åren 2002–2020

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Fanny Djerf; Josefine Ringdahl; [2022]
    Nyckelord :H M; H M Group; sustainability report; sustainability; environmental; socially; value chain; external; impact; the textile industry; the clothing industry; clothing company; indicators; content analysis; qualitative; H M; H M Group; hållbarhetsrapport; hållbarhet; miljö; socialt; ansvar; värdekedja; omvärld; påverkan; textilbranschen; klädbranschen; klädföretag; indikatorer; innehållsanalys; kvalitativ;

    Sammanfattning : Because of the growing pressure and expectations on companies' social and ecological responsibility from society, sustainability has become anincreasingly important aspect to integrate within companies. This study has analyzed how sustainability reporting can function as a tool for companiesto communicate their sustainability work. LÄS MER

  5. 25. Motivation till hållbar utveckling : en insikt i svenska festivalarrangörers drivkrafter till avfallshantering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Gustavsson; Erika Hammarstrand; Nellie Blad Wallner; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; waste disposal; driving forces; motivation; Drivers to Sustainability; Hållbarhet; avfallshantering; drivkrafter; motivation; Drivers to Sustainability;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har intresset för och arbetet med hållbar utveckling blivit en självklarhet i många organisationer. Trots den ansedda självklarheten finns det underliggande anledningar till varför organisationer väljer att arbeta på särskilda sätt. LÄS MER