Sökning: "socialt arbete miljö"

Visar resultat 16 - 20 av 281 uppsatser innehållade orden socialt arbete miljö.

  1. 16. Sustainable Investments The effect of ESG and the EU Taxonomy on Nordic stock returns

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Victoria Dinic; Elin Hartman; [2023]
    Nyckelord :ESG; EU Taxonomy; Return on investment ROI; Regression analysis; Environmental; Social; Governance; ESG; EU Taxonomin; Total avkastning; Regressionsanalys; Miljö; Socialt; Bolagsstyrning;

    Sammanfattning : This study analyzes if there is a connection between ESG - which stands for Environmental, Social and Governance, and stock returns over time. The study also analyzes how integrating ESG can impact a company’s competitiveness long term. This is done by researching the following two research questions:1. LÄS MER

  2. 17. Fritidshemslärares perspektiv på konflikter och konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Tim Vågfors; Viktor Nilsson; [2023]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; medling; konfliktpyramid; socialt tillvägagångssätt; relationellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidspedagoger ser på arbetet med konflikter. Vidare vill vi forska i hur fritidspedagoger ser på hanteringen av de konflikter som kan förekomma på fritidshemmet och om de använder sig av särskilda metoder. LÄS MER

  3. 18. (O)Nyktra miljöfaktorer : Hemmiljöns inverkan på långvarig nykterhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Hanna Björk; Felicia Persson; [2023]
    Nyckelord :addiction; home environment; social relationships; substance abuse; treatment; behandling; beroende; hemmiljö; missbruk; sociala relationer;

    Sammanfattning : The home is an important factor for participation in and completion of treatment for substance abuse and addiction. The purpose of this study was to investigate how the home's physical and social elements may affect a client's opportunity to maintain sobriety from the perspective of treatment staff. LÄS MER

  4. 19. Barns resiliens och copingstrategier vid en uppväxt med föräldrar med substansbrukssyndrom : En kvalitativ studie utifrån ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maja Höglund; Annelie Jartelius; [2023]
    Nyckelord :Resilience; coping strategies; children; upbringing; substance use disorder; parents; Resiliens; copingstrategier; barn; uppväxt; missbruk; föräldrar;

    Sammanfattning : Att som barn växa upp med föräldrar med ett substansbrukssyndrom kan innebära en ökad risk att få psykosociala och emotionella problem, jämfört med barn som inte vuxit upp med substansbrukande föräldrar. Syftet med vår studie är att med hjälp av retrospektiva berättelser från självbiografier, författade av personer som växt upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom, få en ökad kunskap om hur barn som vuxit upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom har hanterat sin situation och lyckas skapa en tillfredsställande psykosocial utveckling i relation till resiliens och copingstrategier. LÄS MER

  5. 20. Neuropsykiatriska funktionsvariationer i skolan; vilka insatser erbjuds? : En studie om insatser som kan erbjudas av skolkurator till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Didrik Backteman; Cathrine Hagman; [2023]
    Nyckelord :Neurodevelopment; neurodevelopment disorders; neuropsychology; school och school counseling.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolkuratorer kan kategorisera och beskriva de insatser som kan erbjudas till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det finns flera lagstiftningar som pekar på barns rättigheter till skolgång samt att alla barn har rätt till anpassningar utifrån deras individuella behov för att forma deras vardag och göra den likvärdig andra barns skolgång. LÄS MER