Sökning: "socialt exkluderade."

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden socialt exkluderade..

  1. 1. Barns möjligheter till en meningsfull fritid i en socioekonomiskt utsatt stadsdel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Heidi Spooner; Anna Karlsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; samverkan; socioekonomisk status; föreningsliv; socialt kapital;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete ser vi hur lärare i fritidshem är medvetna om sitt kompensatoriska uppdrag och ser samverkan med kultur- och föreningsliv som en möjlighet att ge eleverna en mer givande, aktiv och meningsfull fritid. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka samverkan mellan förening- och kulturverksamheter med fritidshem och skola. LÄS MER

  2. 2. Min dröm är att ta studenten : En studie om svenska språkets påverkan på unga kvinnors gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriel Frisell; Erteine Muco; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieval; IMS; Kvinnliga elever; Påverkade val; Svenskkunskaper;

    Sammanfattning : Ett val är aldrig helt fritt från påverkansfaktorer. Ibland är de medvetna och ibland omedvetna. I denna studie har vi undersökt hur inlärningen av det svenska språket påverkar kvinnliga elever som går språkintroduktion i deras gymnasieval samt deras syn på detta. LÄS MER

  3. 3. Socialt utanförskap på fritidshemmet : en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ahmed Ahmed; Merita Ibraimi; Robin Ryan; [2023]
    Nyckelord :Stöttning; proximala utvecklingszonen; utanförskap; exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Huvudsyftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av hur elever blir exkluderade på fritidshemmet samt vilka strategier pedagoger på fritidshemmet använder för att förebygga utanförskap. Studien utgår från tre frågeställningar som undersöker var exkludering sker och hur den manifesteras, hur pedagogerna arbetar för att identifiera utanförskap samt vilka pedagogiska strategier som används för att förebygga utanförskap. LÄS MER

  4. 4. Stigmatiseringens konsekvenser för individer inom autismspektrumtillstånd : En scoping study

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Linnéa Franck; [2023]
    Nyckelord :AST; biopsychosocial perspective; discrimination; social exclusion; stigmatization; labeling; AST; biopsykosocialt perspektiv; diskriminering; social exkludering; stigmatisering; stämpling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stigmatisering har påtagliga negativa konsekvenser för individer inom autismspektrumtillstånd (AST). De har ett beteende som stämplas som normbrytande eftersom de inte följer de sociala normerna. LÄS MER

  5. 5. Neuropsykiatriska funktionsvariationer i skolan; vilka insatser erbjuds? : En studie om insatser som kan erbjudas av skolkurator till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Didrik Backteman; Cathrine Hagman; [2023]
    Nyckelord :Neurodevelopment; neurodevelopment disorders; neuropsychology; school och school counseling.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolkuratorer kan kategorisera och beskriva de insatser som kan erbjudas till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det finns flera lagstiftningar som pekar på barns rättigheter till skolgång samt att alla barn har rätt till anpassningar utifrån deras individuella behov för att forma deras vardag och göra den likvärdig andra barns skolgång. LÄS MER