Sökning: "socialt förskolan skapande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden socialt förskolan skapande.

  1. 1. Ordet som försvann : En vetenskaplig essä om förskolepedagogers fostransansvar och praktiska yrkeskunnande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Ylva Embler; [2019]
    Nyckelord :Child-rearing; preschool; basic activity; non-cognitive abilities; curriculum; socialisation process; development; practical knowledge; professional and interpersonal responsibility; Fostran; förskolan; grundverksamhet; icke-kognitiva förmågor; läroplan; socialisationsprocess; utveckling; praktisk kunskap; professionellt och mellanmänskligt ansvar;

    Sammanfattning : The word that disappeared - A scientific essay on the child-rearing responsibilities and practical professional knowledge of preschool educators This scientific essay examines how child-rearing tasks of the preschool educator relates to their practical knowledge from a hermeneutical perspective considered in the light of Hannah Arendt's concept of responsibility. The study consists of six subject narratives and an ethno-logical field study carried out at two preschools. LÄS MER

  2. 2. En diskursanalys om normaliteten i förskolans handlingsplaner

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Bokinge; Annelie Malm; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Förskola, handlingsplan, normalitet, barn i behov av särskilt stödAbstractSyfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det relationella och det kategoriska specialpe-dagogiska perspektiven framträdde i förskolans handlingsplaner för barn i behov av särskilt stöd genom de föreställningar om det normala barnet som skrevs fram i dessa planer.Metod:Vi har undersökt handlingsplaner från två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Är det en hon eller en han?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Jensen; Katharina Petersson; [2017]
    Nyckelord :feministisk poststrukturalism; förskola; genus; heterosexuella matrisen; literacy; multipla subjekt; språk;

    Sammanfattning : Både i och utanför förskolan möts barn av normer kring vad som anses normalt för pojkar respektive flickor. Detta sker bland annat genom böcker, kläder och leksaker. Denna studies syfte är att undersöka hur barn i förskolan (1-5 år) skapar och utmanar genus i spontana egeninitierade literacyaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. SvEng loss med Charlie : Ett inspirationsmaterial som uppmanar pedagoger och barn till att använda det engelska språket i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ahlin; Jana Olofsson; [2016]
    Nyckelord :english; preschool; product; inspire; language learning; curiosity; engelska; förskola; produkt; inspirera; språkinlärning; nyfikenhet;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete är att införa en tidig språkinlärning av engelska i förskolan. Det tar långt tid att lära sig grunderna i ett främmande språk och barn är mest mottagliga för att lära sig språk i förskoleåldern. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och begränsningar i Reggio Emiliainspirerade förskolors estetiska verksamhet

    Magister-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Gittel Strassman; [2014]
    Nyckelord :Estetisk verksamhet i förskolan; bildpedagogik; förskolepedagogik; diskursanalys; det kompetenta barnet; lek; skapande; lärande; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av barns möjligheter och begränsningar i förskolans ateljéer. Syftet är att synliggöra och problematisera föreställningar och uppfattningar om barns bild- och formarbete i förskolans vardagspraktik. LÄS MER